Bodum | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1) VIRKSOMHEDSKARAKTERISTIK AF VIRKSOMHEDEN BODUM

2) ANALYSER 1-2 FORHOLD I OMVERDENEN MED BETYDNING FOR BODUMS FREMTID.
- Økonomi
- Konkurrenter

3) IDENTIFICÉR EN VÆSENTLIG UDFORDRING FOR BODUM. DISKUTER MULIGE LØSNINGER AF DEN VALGTE UDFORDRING.

Uddrag
Produktion- og handelsvirksomheden Bodum blev grundlagt i 1944 af Peter og Britta Bodum, i København.

I dag er virksomheden stadig familie eget og drævet af søskende parret Pia og Jørgen Bodum. De har i dag store markedsandele på markedet for køkkenudstyr og specielt i kategorien ”kaffe”.

Produkterne de sælger er ”Nice to have” produkter og kan dermed være følsomme over for konjunktursvingninger.

Det hele startede med at Peter importerede glas til Danmark og i den forbindelse fik øjnene op for vacuum kaffemaskinen.

Han stiftede hurtigt en interesse for maskinen og så muligheder for forbedring i både kvalitet og design.

Kaffemaskiner er altså Bodums kernekompetence. Siden har Bodum været på noget af en rejse, hvor sortimentet og dets udvikling har budt på en masse klassikere, der har styrket Bodums positionering og brand.

En af det mest velkendte produkter er den franske stempelkande BISTRO, som blev lanceret i 1974 af Jørgen og solgt i mere end 100 mio. eksemplarer.

Kort tid efter lanceringen vandt produktet stor anerkendelse, herhjemme og i udlandet, for dets kvalitet og bæredygtighed.

Dette produkt er blandt grundende til at Bodum har så høj en kendskabsgrad i dag. Få år efter besluttede virksomheden at flytte hovedkvarteret til Schweiz, med det formål at være centralt og strategisk placeret i Europa.

I 1991 opkøbte Bodum Martin S.A., som er den første producent af stempelkanden, dermed opkøbte de en konkurrent og benyttede horisontal integration til at opnå vækst.

De har benyttet vækststrategien markedsudvikling, geografisk ekspansion og sælger i dag produkterne i 55 lande, hvor USA på nuværende tidspunkt står for 25% af omsætningen.

Bodum forventer yderligere vækst på det amerikanske marked. De distribuerer intensivt deres produkter i både egne konceptbutikker og blandt andet detailhandlen Walmart og e-handlen Amazon.

Det at de i dag er et internationalt brand, har øget deres volumen markant og kan dermed have en positiv indvirkning på deres omkostninger og styrke deres magt overfor deres leverandøre.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu