Bodum | Afsætning Case | 12 i Karakter

Indledning
Bodum er en dansk startet virksomhed, som blev grundlagt tilbage i 1944 af Peter og Britta Bodum i København. Bodum er en produktionsvirksomhed og handelsvirksomhed

da de selv producerer køkkenudstyr på deres egen fabrik i Portugal, samt sælges i Bodums egne butikker og webshop i 55 lande.

Det har de gjort de seneste 30 år for at tage et ansvar for miljø og bæredygtighed. I dag er virksomheden stadig familieejet og med sønnen Jørgen Bodum i spidsen.

Et par år efter Jørgen Bodum blev direktør flyttede han selskabets hovedkvarter til Schweiz, for at sikrede at virksomheden fik en strategisk, central placering i Europa1.

I dag er Bodum en verdensomspændende virksomhed, med en milliardomsætning2 og kendt for deres franske stempelkander og tekander.

De har solgt millioner af deres produkter i nogle af deres egne butikker i Paris, København, Zürich, Tokyo og New York3.

Indholdsfortegnelse
Indledning 2
Bodums værdikæde 2
Virksomhedens kernekompetence 4
SW-analyse 4
Eksterne forhold for Bodum 5
OT-analyse 6
Konkurrence- og vækststrategier. 7

Uddrag
Næste led i vores værdikæde er produktion, som betyder meget for Bodum. De har nemlig miljø og bæredygtighed prioriteret øverst for at reducere CO2-udledningen markant under produktion.

Derfor har Bodum de seneste 30 år haft deres egen fabrik i Portugal. Desuden har Bodum meget fokus på deres kvalitet og har en produktserie ved navn Bodums Basics som har fokus på bæredygtighed og er udelukkede fremstillet af naturmaterialer.

For at kunne have en bæredygtig produktion, har Bodum solcellepaneler og energibatterier for at gå forrest mod deres fælles mål7.

Bodum havde på det tidspunkt kinesiske producenter til at lave deres produkter, men da de ikke kunne leve op til Bodums miljøkrav stoppede de deres produktion i Kina.8

For nogle år siden begyndte Jørgen Bodum at arbejde med at fremstille produkter i polycarbonat , det er mere miljøvenligt end glas for at bruge mere miljøvenligt råvare9.

Når Bodum har fået designet og produceret deres produkter , er marketing det oplagte led i værdikæden. Bodum sælger og fremstiller produkter til en pris, alle kan være med på.

På Bodums egne webshop sælger de produkter fra 5 kr. og helt op til hvad deres kaffemaskiner koster. Det giver dem en bredere målgruppe for deres produkter, og det er især godt når de også skal reklamere for deres produkter.

Bodum har de senest mange år lavet forskellige tv-reklamer hvor en abe benytter deres produkter10. Disse reklamer er blevet sendt verden over. Aben skal vise at alle kan finde ud af og bruge deres produkter.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu