BoConcepts Internationalisering | Noter Afsætning Case

Opgavebeskrivelse
Opgave 1 Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.

Opgave 2 Analyser BoConcepts internationalisering.
- Virksomhedens eksportmotiver
- Virksomhedens eksportberedskab
- Internationaliseringsmodeller
- Markedsudvælgelse
- Kulturelle forhold

Opgave 3
Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.
- Kulturelle forhold
- Økonomiske forhold
- Demografiske forhold

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.
a. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
b. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
c. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
BoConcept er en dansk møbelvirksomhed, som startede tilbage i år 1952. BoConcept befinder sig indenfor møbelbranchen, hvoraf de er til stede på både lokal- og globalplan.

De har alt i alt 285 butikker fordelt udover 65 lande, hvilket gør dem endnu mere globale end f.eks. Ikea. BoConcept åbnede deres første møbelforretning/franchise butik i Paris i 1993.

Sidenhen har de valgt at sætte stort fokus på deres egne butikker gennem franchise. Den primære målgruppe for BoConcept er den yngre del af befolkningen

som har en smule råd til selv at kunne udtrykke sig mere personligt i deres måde at møblere på. Deres produkter befinder sig i premium segmentet

hvilket betyder at det er noget som de fleste folk stadig har råd til at købe, herunder unge mennesker. Det afspejles også i deres sortiment, som primært består af diverse møbler i et enkelt

men samtidig detaljeret design, lavet på kvalitets materiale. Deres sortiment består af sofaer, stole, borde, opbevaring

senge, accessoires og udendørsmøbler For BoConept er det vigtigt at lige meget hvor end du er henne, skal du føle dig hjemme.

Deres vision lyder, at det ikke blot er smukke møbler for dem, men at lave møbler med funktionalitet, samt kvalitet for pengene. Virksomheden tilbyder derudover ”Interiror Design Service”

hvor BoConcept tilbyder at sende en medarbejder hjem til kunden, hvoraf der kan tilbydes møblering af et enkelt eller flere rum.

Hvis man kigger på omsætningen, så har BoConcept oplevet en stigning fra 1.028 millioner kr i 2016/2017 til at være på 1.310. millioner kr i 2018/2019.

Heraf kommer størstedelen af omsætningen (58%) fra det europæiske marked, mens lidt over 29% af omsætningen kommer fra Asien og Oceanien. De resterende 12,7% af omsætningen er fra de Nord-

Syd- og Mellemamerikanske markeder. BoConcept har en mission om at åbne flere butikker, primært i udlandet, som er en stor del af deres vækststrategi.

De ser stadig stort potentiale i både USA, Kina, Japan og Indien. Rent prismæssigt ligger BoConcept i mellem kategorien på det danske møbelmarked

heraf ligger f.eks. Ikea i den lave kategori, mens Erik Jørgensen ligger i den høje pris kategori. Et eksempel på dette, er prisen for en stol, hvor den i Ikea koster 1.900kr, koster den hos BoConcept 15.000kr, mens det hos Erik Jørgensen koster 45.000kr.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu