Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusive mellemrum.

Opgave 2
Analyser BoConcepts internationalisering.

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusive mellemrum.
a. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.

b. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked

c. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Konklusion

Uddrag
BoConcept A/S er en dansk detailmøbelkæde med 285 butikker spredt udover 65 forskellige lande med i alt 539 ansatte (bilag 2 og 3).

Opstanden af BoConcept begyndte i Danmark 1952, hvor to meget dedikeret møbelsnedkere besluttede sig for at starte en møbelfabrik.

De havde en vision om at lave møbler der tilpassede sig enhver livsstil, med stor fokus i deres håndværk og mente at møblerne skulle være god kvalitet og funktionelle med en tilstrækkelig pris.

Deres første franchisebutik åbnede i Paris 1993, hvor deres mission var at overbevise samt overvinde verden med deres smukke møbler.

De udvikler og designer altid deres møbler med en ide om at kunne tilpasse enhver livsstil (bilag 1). BoConcepts værdifaktorer er gennem deres produkters evne til at tilpasse sig, med et simpelt, unikt og funktionelt design.

Deres Hollandske CEO Anton van den Putte beskriver deres kundesegment, som ”The Post IKEA Generation”, som typisk er unge mennesker der køber deres varer i IKEA indtil de udvikler sig personligt og har mulig for at udtrykke sig gennem møbler i deres hjem, i form af bedre indkomster (bilag 2).

Deres kernekompetencer ses gennem deres salg af møbler som tilpasser enhver livsstil, med god kvalitet. De fokuserer også på at danne en god relation til deres kunder gennem nogle serviceydelser, hvor de hjælper deres kunder med at tilpasse deres præferencer og layoute deres møbler til deres hjem.

BoConcept befinder sig i en branche med mange konkurrenter, med få som lever af samme koncept som dem. Deres største konkurrenter er JYSK og IKEA, som er billiger samt ligeså spredt som Boconcept.

IKEA er verdens kendt og har butikker overalt i verden, mens Jysk er mere kendt i Europa. Men både JYSK og IKEA forholder sig i kategorien lavpris, mens BoConcept befinder sig i mellemklassen (bilag 4).

De har et dybt men forholdsvist smalt produkt sortiment som består af mange forskellige møbler som sofaer, stole og borde (bilag 5).

BoConcept har ikke tal på deres markedsandel. Men med en omsætningsstigning på 27.4% fra år 2016 til 2019, antages der at deres markedsandel samtidigt er vokset.

Europa, Mellemøsten og Afrika er deres klart største marked som udgør 58% af deres omsætnings, mens Nord-, Mellem- og Sydamerika, samt Asien og Oceanien udgør samlet 42% af deres omsætning (bilag 3).

BoConcepts stærke sider ses gennem deres skandinaviske møbeldesigns og deres suveræne måder at tilpasse sig på nye markeder.