BoConcepts internationalisering | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.
Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2 - Analyser BoConcepts internationalisering.

Opgave 3 - Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.

Opgave 4 - Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde
2.400 anslag inklusiv mellemrum.
A) Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
B) Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
C) Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B- marked.

Opgave 5 - Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du: Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
BoConcept A/S er en dansk detailmøbelkæde, som blev grundlagt i 1952. Møbelkædens sortiment er dybt, men forholdsvist smalt - set ud fra konkurrenters sortiment, såsom IKEA.

Sortimentet består blandt andet af sofaer, stole, borde, opbevaring, senge osv., samt indretningsservice.

BoConcepts grundlæggende idé med virksomheden var at skabe mere ud af mindre, samt en vision om at skabe både funktionalitet og kvalitet til en mellemklassepris.

Virksomhedens kernekompetence er at designe kvalitetsmøbler med funktionalitet, der har aspekter fra det skandinaviske design, samt en inspiration fra verdenens store byer.

Møbelvirksomheden er born- gloabl med en mission om at overbevise og overvinde verden. BoConcept har været på det internationale marked siden 1993, da de åbnede der første franchisebutik i Paris.

Virksomheden er siden hen blevet den mest globale møbelforretning med 285 franchisebutikker, fordelt i 65 lande. BoConcept har dermed også i regnskabsåret 18/19 opnået en omsætning på 1.310.000.000 kr.

Med en fordeling af omsætning, hvor 58% står Europa, Mellemøsten og Afrika for. 12,7% står nord- mellem og Sydamerika for og 29,3% står Asien og Oceanien for.

BoConcept føre markedsudvikling som vækststrategi, hvor de åbner flere fysiske franchisebutikker i udlandet. Især i Indien oplever BoConcept markedsvækst med 3-cifret markedsvækst flere år i træk.

I den overordnede danske møbelbranche er der markedslederen JYSK og en markedsudfordre IKEA og så er BoConcept iblandt markedsfølgerne.

Møbelbranchen er i hård konkurrence, som er differentieret delvis monopolt og dermed i et red-ocean marked.

Men BoConcept oplever en konkurrencemæssigfordel, i forhold til deres skandinaviske design, som der er og forsat vil være stor efterspørgsel på.

Deres produkter ligger i mellemklassen med henhold til pris, men de beskriver sig som et Premium segment, men med produkter til en overskuelig pris.

Deres primære målgruppe er ”the post IKEA Generation”, hvilket vil sige en kundegruppe som er begyndt at tjene bedre og vil udtrykke sig personligt..

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu