BoConcepts internationalisering | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.

Opgave 2
Analyser BoConcepts internationalisering.
- Eksportmotiver
- Eksportberedskab
- Internationaliseringsmodel - Uppsala
- Markedsudvælgelse

Opgave 3
Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.
- Økonomiske forhold
- Sociale og kulturelle forhold

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.
1. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
2. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
3. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
BoConcept er en dansk virksomhed, som blev grundlagt tilbage i 1952 og er nu verdens mest globale møbelforhandler.

Virksomheden er skabt ud fra at opnå en lækker høj kvalitet og funktionalitet for pengene, dertil er anvendelighed lige så vigtigt for dem som det lækre design i sig selv.

De første mange år opererede BoConcept blot på det danske markeder. Dog var virksomheden født med visionen om, at skulle blive til en global virksomheden og åbnede hertil deres første franchisebutik i Paris 1993.

Sidenhen har BoConcept åbnet 285 butikker fordelt over hele 65 forskellige lande. Hertil forventer de en stor vækst i Asien hvor de vil åbne mere end 200 butikker i 2022.

I takt med at virksomheden er verdens mest globale virksomheden, så har de også formået at overhale IKEA da de er i flere lande en IKEA er.

Virksomheden henvender sig både til B2B kunder og B2C kunder. Deres B2C kunder er fælles for alle, dem der ønsker at udtrykke sig personligt i sit hjem og få sit hjem til at føles som et rigtig hjem der passer til dem.

Noget virksomheden tilbyder kunden er bl.a. en service der går ud på at en medarbejder tager hjem til kunden og møblere rum efter kundens behov, hvilket er noget der efterspørges meget på det asiatiske marked.

Ved virksomhedens B2B kunder fokuserer de på, at oplyse kunden omkring at man kan få skræddersyet service efter behov samt deres alt-i-en-løsning.

Løsningen går ud på at kunden her blot kan finde alt de mangler til et eventuelt kontor i og med deres kollektion og sortimentet af møbler og interiør er bred.

Dog tages der forbehold for at sortimentet ikke er ligeså bredt som konkurrenterne i branchens lowend, som IKEA hvilket giver kunden et mere eksklusivt billede af virksomheden.

I 2018-19 havde virksomheden en omsætning der lå på 1.310 millioner kroner, hvilket er væsentlig bedre end tilbage i 2016-27, hvor den lå på 1.028 millioner kroner.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu