BoConcepts | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.
- Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Opgave 2
Analyser BoConcepts internationalisering.
- Virksomhedens eksportmotiver
- Virksomhedens eksportberedskab
- Internationaliseringsmodeller
- Markedsudvælgelse
- Kulturelle forhold

Opgave 3
Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.
- Kulturelle forhold
- Økonomiske forhold
- Demografiske forhold

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

1. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.

2. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.

3. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.
- Løsningsforslag

Uddrag
BoConcept A/S er en dansk detail-møbelkæde, der blev grundlagt i 1952 og nu er en af verdens mest globale møbelforhandlere. Møbelkædens nuværende CEO er Anton van den Putte.

Møbelkædens sortiment består blandt andet af sofaer, borde, opbevaring, senge, samt indretningsservice.

Her ses det at kædens sortiment er dybt, men forholdsvist smalt, hvis man sammenligner det med konkurrenterne, såsom IKEAs, sortiment.

BoConcepts grundlæggende ide, bygger på at skabe mere ud af mindre, samt en vision om at skabe både kvalitet og funktionalitet, med god værdi for pengene.

Virksomhedens kernekompetence er at designe kvalitetsmøbler med aspekter fra skandinavisk design, men samtidig har inspiration fra verdens store byer.

Møbelvirksomheden har været på det internationale marked siden 1993, da de åbnede deres første franchisebutik i Paris.

Sidenhen er virksomheden blevet den mest globale møbelforretning, og henter stort set alt deres vækst internationalt med 285 franchise butikker fordelt på 65 lande.

BoConcept henvender sig til det, som de kalder premium segmentet, og beskriver deres målgruppe som ‘’The post IKEA-generation.’’

Med dette mener de, at de henvender sig til kunder, som er begyndt at tjene bedre, og gerne vil skifte deres typiske IKEA-starter møbler ud, med noget af bedre kvalitet.

BoConcept har i regnskabsåret 18/19 opnået en omsætning på 1.310.000.000 kr., hvor 58% af omsætningen stammer fra Europa, Mellemøsten og Afrika, 12,7% stammer fra Sydamerika og 29,3% stammer fra Asien og Oceanien.

Virksomheden bruger markedsudvikling som deres primære vækststrategi, hvor de fokuserer på at åbne flere franchisebutikker i udlandet.

I den overordnede danske møbelbranche er deres konkurrencemæssige position dog blot iblandt markedsfølgerne, med JYSK som markedslederen, og IKEA som markedsudfordrer.

Møbelbranchen er i hård konkurrence, og differentieret delvis monopolt, og derfor i et red-ocean marked.

BoConcept oplever her en konkurrencemæssig fordel, i forhold til deres fokus på det skandinaviske design, som der er og fortsat vil være stor efterspørgsel på, på markedet.

En af BoConcepts stærke sider og kritiske succesfaktorer er deres samarbejdspartnere i form af designere, der har god kendskab til eksportmarkeders kulturer. Især i Asien og Inden oplever BoConcept markedsvækst med 3-cifret markedsvækst flere år i træk.

---

I BoConcepts tilfælde, er det primært virksomhedens omverden, der er grundlaget for deres interesse i udenlandske markeder.

Deraf er deres eksportmotiver eksterne. Kigger man på, om de er reaktive eller proaktive, vil man se, at BoConcept især finder det spændende at betræde nye markeder, grundet en stigning i efterspørgslen især fra Asien.

Derfor vil man kalde virksomhedens eksportmotiver eksterne, proaktive. Trods BoConcept allerede befinder sig på det udenlandske marked, har der nemlig været en stigende efterspørgsel, blandt andet fra Asien.

Dette ses i deres ‘’Interior Design Service’’, hvor en medarbejder, bliver sendt hjem til en kunde med tilbud om møblering af et eller flere rum, hvilket der har været en kæmpe efterspørgsel på i Asien.

Derudover er de eksterne proaktive eksportmotiver også fremtrædende, når forbrugerpræferencerne internationaliseres.

Dette ses, ved at der stadig er større efterspørgsel på skandinavisk design. Både i Asien, men også på det Nordamerikanske marked.

Man ser også nogle interne proaktive eksportmotiver, i deres ledelsesmæssige ambitioner. ‘’Men vi er faktisk til stede i flere lande end IKEA og er født med en vision om at være globale.’’

Her ses en ambition om at være på niveau som IKEA, der næsten kaldes en verdenskendt møbelkæde. IKEA befinder sig pt. i 50 lande, og er et meget velkendt brand.

Her ses også de konkurrencemæssige fordele, der igen kommer til syne i det velkendte, klassiske, skandinaviske design, der er vildt populært.

Samtidig deres ‘’Interior Design Service’’, der skaber noget personlighed og noget unikt, fremfor hvad konkurrenterne kan tilbyde.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu