BoConcepts | analyse | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1
Virksomhedskarakteristik:

Opgave 2
Analyser BoConcepts internationalisering.

Opg 3
Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.

Opg 4
Diskuter følgende udsagn.
a. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
b. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
c. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opg 5
Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
BoConcept A/S er en global orienteret dansk møbel og design detailmøbelkæde, som blev etableret af to møbelsnedkere i 1952

der sigtede efter at skabe mere ud af mindre og at skabe møbler efter danske designtraditioner med inspiration fra verdensstorbyer samt fokus på både kvalitet og funktionalitet til en mellemklassepris.

Derudover har deres vision været, at få deres produkter til at skabe en hjemlig følelse for kunden uanset deres geografiske placering og kulturelle baggrund.

BoConcept er ’born’ global, da de to møbelsnedkere fra starten havde en mission om at udbrede dansk møbeldesign og vinde verdensmarkedet. De trådte for første gang ind på det internationale markede i 1993, hvor de åbnede deres første franchisebutik i Paris.

Derefter er de blevet en kæmpe global møbelkæde og åbnet i alt 285 butikker i over 65 forskellige lande på tværs af seks kontinenter. BoConcept er også en produktionsvirksomhed med i alt 539 medarbejdere.

De har et forholdsvis dybt sortiment, dog smalt ift. deres nærmeste konkurrenter, som f.eks. IKEA. Sortimentet indeholder bl.a. stole, borde, senge, sofaer, opbevaring, accessories, udendørsmøbler og rådgivning og services ift. indretning.

De havde i regnskabsåret 2018-2019 en samlet omsætning på DKK 1.310 mio. I alt 52% af denne omsætning kom fra deres salg i Europa, Mellemøsten og Afrika, 29,3% fra Asien og Oceanien samt 12,7% fra Nord, Mellem -og Sydamerika.

Deres position på markedet ift. prisklasse ligger de i mellemklassen, dog beskriver de sig selv som en del af ”premium” segmentet, men med overkommelige priser.

Møbelbranchen er et ’red ocean’, som er præget af hård konkurrence med mange udbydere der slås om de samme kunder, dog oplever BoConcept en markant konkurrencemæssigfordel i kraft af deres skandinaviske design, som der stadig efter mange år er stor efterspørgsel på.

---

BoConcept har uden tvivl haft nogle eksportbarrier f.eks. i Japan, hvor de er nødt til at tilpasse deres produkter grundet de kulturelle forskelle eller prohibitive forhold, som gør det sværere for dem at indtræde på visse markeder.

På andre markeder er de f.eks. nødt til at ændre strategi eller forretningsmodel på grund af en anderledes købsadfærd. Et prohibitivt forhold kunne f.eks. være sprogbarrierer

der har gjort det nødvendig for dem at efteruddanne deres personale til at opnår særlig know-how, både i forhold til sprog, men også i forhold til kulturel forståelse.

Eksempelvis kunne dette være i Japan, hvor 99 % af befolkningen kun snakker japansk. For at skabe en succesfuld indtrædelse på det japanske marked har BoConcept måtte gå ind og uddanne deres eksportberedskab eller benytte sig af tolke etc.

BoConcept er som nævnt tidligere på hele 65 eksportmarkeder og derfor har de en stor markedspredning. De er derfor ikke lige så afhængige af de enkelte markeder

hvilket spreder deres risiko ift. f.eks. faldende efterspørgsel på et af markederne. Hvis man kigger på BoConcept internationaliseringsprocess via Uppsala modellen, kan man konkludere at de har sprunget de to første faser over og er startet med at etablere udenlandske salgsselskaber.

Dog kan man på baggrund af de tilgængelige kilder ikke udlede om de har etableret produktion i udlandet. Eftersom de er en global virksomhed

har en kæmpe markedsspredning og deres internationaliseringsgrad er høj, må man dog formode at de decentraliseret deres produktion og har mindst en produktionsenhed i Asien, Europa og USA.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu