Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
Opgave 3
- Kulturelle forhold
- Demografiske forhold
Opgave 4
a. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
b. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
c. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.
Opgave 5
- Udfordring:
- Løsning:

Uddrag
BoConcept er en møbelvirksomhed, som producerer møbler i høj kvalitet. Virksomheden blev etableret tilbage i 1952 i Danmark af to møbelsnedkere, som ønskede at producere møbler, som var bedre end konkurrenternes.

Begge snedkere havde en klar vision om, at de ville producere deres produkter med høj kvalitet, til en god pris og have funktionaliteten i fokus.

Dette er dog stadig gældende i dag, hvor CEO-direktøren for hele BoConcept, Anton van den Putte, selv udtaler: ” "Kvalitet er vigtigt.

Det er måske det vigtigste overhovedet”. BoConcept opererer på B2C samt B2B markedet, hvor de sælger deres skandinavisk designet møbler til hele verden.

De er desuden en produktionsvirksomhed, og har i dag 285 butikker fordelt på i alt 65 forskellige lande.

Den første butik udenfor Danmark blev allerede åbnet i 1992 i Paris, hvor de lige siden har satset alt og haft fokus på franchising.

Målgruppen hos BoConcept vil gå under premium segmentet, som typisk består af lidt yngre, som er begyndt at få fast løn, og derved har muligheden for at forkæle sig selv yderligere ved at købe mere luksuriøse møbler fremfor IKEA-møbler.

Derfor ligger deres prisniveau heller ikke på samme niveau som andre udbydere som f.eks. Ikea eller jysk, da kvaliteten samt funktionaliteten er højere.

Dog ligger deres primære fokus ikke kun i Danmark. Man har nemlig valgt at lægge fokusset på udlandet, hvor man mener der er størst potentiale.

Det vil derfor også sige, at deres internationaliseringsgrad er høj, da mange beslutninger og aktiviteter bliver foretaget i udlandet med henblik på at øge deres brandværdi og omsætning.

Dog har BoConcept også en stor fordel på det udlandske marked, da deres produkter er bygget på skandinavisk kvalitet, hvilket der er mange som er meget interesseret i.

Dette ses også på deres omsætning de seneste år, hvor de har siden 2016 til 2019 haft stigende vækst med positive resultater fordelt ud på tre forskellige geografiske områder.

Her gælder det, at 58% af deres samlede omsætning stammer fra Europa, Mellemøsten og Afrika. 12,7% stammer fra Nord-Mellem- og Sydamerika og til sidst 29,3% stammer fra Asien.

Med så høj omsætning og de mange butikker gør dem desuden til verdens største globale møbelforhandler. Derfor udvikler de også hele tiden

hvor de senest er udkommet med deres nye form for service, som omhandler, at man som forbruger har muligheden for at få en designer fra BoConcept til at designe en eller flere rum i sit eget hus.

---

Kulturelle forhold
Et af de forhold, som har størst betydning for BoConcepts internationalisering er bl.a. de kulturelle forhold.

Kigger man alene på Japan og Danmarks kulturelle forhold er der kæmpe forskel. Dette ved vi allerede ved bare at kigge på afstanden mellem disse to lande.

Miljøafstanden er kæmpestor, og det har derfor også ofte en stor betydning på de kulturelle forhold.

Det Japanske folkefærd går meget op i traditioner, og bygger meget af deres kultur på seriøsiteten samt hårdt arbejde.

Ved at kigge på Hofsteds kulturdimensioner får man desuden også et bedre indblik i, hvordan kulturen mellem landene kan være så forskellige.

Selvom kulturen er forskellige på mange måder, er det dog interessant at kigge på købsadfærden mellem landene, da det japanske folkefærd har stor fokus på design, funktionaliteten samt det stilfulde look

som er kernekompetancerne blandt BoConcepts produkter. Som sagt, er efterspørgslen blandt danske kvalitetsmøbler ekstrem høj blandt det japanske folk, hvilket de også kan bygge på ved en mulig markedsføring.

Udover det, passer meget af BoConcepts design og den skandinaviske stil perfekt ind i de japanske hjem, hvor de egner sig godt til boligforholdene samt smagen.