BoConcept Internationalisering | Afsætning

Indledning
For at karakterisere BoConcepts internationalisering vil jeg først og fremmest kigge på virksomhedens eksportmotiver, henholdsvis de reaktive og proaktive under de eksterne og interne.

Derefter vil jeg kigge på deres eksportberedskab, hvor jeg vil komme ind på de fire interne p’er, herunder produkt, produktion, personale og penge.

Dernæst vil jeg komme ind på markedsudvælgelse, for at vurdere hvilken metode de benytter sig af. Til sidst vil jeg konkludere BoConcepts eksportevne.

Indholdsfortegnelse
Opgave 1 - Virksomhedskarakteristik

Opgave 2 – Analyse af Internationalisering

Opgave 3 – Analyse af relevante faktorer på det Japanske marked
- Økonomiske forhold
- Kulturelle forhold

Opgave 4 – Diskuter følgende udsagn
a. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked

b. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.

c. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Uddrag
BoConcept er en dansk møbelvirksomhed som siden 1952, har eksisteret på markedet. BoConcept tilbyder et bredt produkt sortiment, bestående af indendørs- og udendørs interiør.

En af virksomhedens kærneværdier er at imødekomme forbrugernes behov, hvor det for BoConcept er vigtigt at forbrugeren føler sig tilpas i de omgivelser virksomheden tilbyder, hvor det specielt er vigtigt for forbrugeren at føle sig tilpas i de omgivelser BoConcept tilbyder, som skal medvirke som en hjemlig følelse.

Desuden lægger BoConcept enormt meget vægt på at skabe kvalitet, samt funktionalitet, med fokus på det danske design og traditioner, som skal passe til enhver smag og livsstil.

CEO, Anton Van Den Putte beskriver selv deres nuværende målgruppe således, ”The Post IKEA-generation”, dette anses som værende en målgruppe som tilhører middelklassen, samt premium-segmentet.

BoConcept rivaliserer med de store konkurrenter Bolia.com samt ILVA, som begge har samme målgruppe og lignende produktsortiment.

Derudover imødekommer alle tre virksomheder forbrugernes præferencer smat behov, hvilket alt andet end lige er med til at øge konkurrencen.

BoConcept har dog en klar målsætning om at blive markedsleder inden for interiør design på markedet fremadrettet.

Ved hjælp af franchising har virksomheden opnået en høj internationaliseringsgrad, hvilket vil sige at man kan konkludere, at BoConcept betegnes som Born-Global.

Helt fra begyndelsen af virksomheden var målsætningen for BoConcept at blive synlig på det udlandske marked.

Deres udlandske rejse startede på det franske marked i Paris i 1933, hvor de åbnede deres første butik uden for den danske grænse.

Herefter havde virksomheden en konstant og stabil udvikling på det udlandske marked, hvilket resulterede i, at de i dag har over 285 butikker fordelt i 65 forskellige lande.

At virksomheden er international, ses tydeligt i årsregnskabet, hvor det ses at 58 procent af deres omsætning skyldes det afrikanske, mellemøstlige og europæiske markeder.

Dernæst bidrager det asiatiske og oceaniske marked med en andel på ca. 30 procent af omsætningen.

Derudover bidrager det amerikanske marked med ca. 13 procent af den samlede omsætning. Denne vækst ses tydeligt i virksomhedens årsregnskab med en omsætning på 1.310 mio. kr. i 2018/19.

Dette ses som en tydelig fremgang fra regnskabsåret 2016/17, hvor de endte med et negativt resultat, med en omsætning på 1.028 mio. kr.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu