BoConcept | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
Opgave 3
Opgave 4
Opgave 5

Uddrag
BoConcept er en dansk møbelvirksomhed, og er en produktionsvirksomhed, der er born global. BoConcept åbnede deres første franchise butik i Paris i 1993

og er siden da vokset til at blive den mest globale møbelvirksomhed i verden, med 285 butikker i 65 forskellige lande.

De har dermed overhalet IKEA på det globale plan, da BoConcept har butikker i flere lande end IKEA. BoConcept ligger i den mellemste prisklasse

når det angår møbler, og vægter kvalitet og funktionalitet højt, med en pris der passer til kvaliteten og funktionaliteten.

Det vil dermed også sige at BoConcepts målgruppe, er folk med en mellem til høj indkomst, og gerne vil have et hjem med lidt mere eksklusivitet.

BoConcept opererer på både B2C og B2B markedet, da der med deres sortiment både kan indrettes hjem samt kontorer.

B2C kunderne har med BoConsepts dybe sortiment, mulighed for at indrette deres hjem, på lige den måde de føler for. Udover det tilbyder BoConcept

at man kan få en medarbejder ud til sit hjem, hvor medarbejderen sammen med kunderne kan indrette kundens hjem

så det passer perfekt til deres behov, og dette er noget der er stor efterspørgsel på, især i Asien. Til deres B2B kunder tilbyder de indretning af kontorer

og er med til at få kunders kontorer til at se mere eksklusive ud, i forhold til hvad virksomheder som fx IKEA kan tilbyde.

Dette er naturligvis noget der påvirker virksomhedens image, netop at have kontorer der ser elegante ud, og det er derfor meget attraktivt for virksomheder at benytte sig af BoConcepts produkter.

BoConcept havde i 2016/17 en omsætning på 1.028 millioner kr., og i 2018/19 var dette tal steget til 1.310 millioner.

I 2016/17 havde BoConcept 533 medarbejde, og med en lille stigning på 6 nye medarbejdere i 2018/19, har de alligevel formået at vende et negativt resultat på -5,4 millioner kr. til et positivt resultat på 80,5 millioner i 2018/19.

BoConcepts omsætning er fordelt således at 58% af omsætningen kommer fra Europa, Afrika og Mellemøsten

29,3% af omsætningen kommer Asien og Oceanien, og de resterende 12,7% kommer fra deres Nord-, Mellem- og Sydamerikanske marked.

Ud fra det kan man altså se, at deres omsætning er bredt fordelt ud over hele verden, og at de netop har butikker i alle dele af verden.

---

I denne opgave vil BoConcepts eksportmotiver, eksportberedskab og markedsudvælgelse blive analyseret.

Derudover vil der blive analyseret på hvilken internationaliseringsmodel BoConcept har benyttet sig af, alt dette med henblik på at give et overblik over BoConcepts internationalisering.

En af de årsager der er, til at BoConcept har søgt ud på de internationale markeder, er en stigende efterspørgsel på eksportmarkedet.

Skandinavisk møbeldesign er meget attraktivt rundt omkring i verden, hvilket har åbnet en mulighed op, for at BoConcept kunne sælge deres produkter i udlandet.

Dette eksportmotiv er et eksternt proaktivt eksportmotiv, hvilket betyder at BoConcept har fået en interesse for at søge ud på udenlandske markeder

på grund af en øget efterspørgsel på skandinaviske designermøbler, i udlandet. Især i Asien har man åbnet øjnene op for det skandinaviske design

og derfor har BoConcept også åbnet 55 butikker fordelt på 12 lande i Asien. Hvis man lægger butikkerne i Asien sammen med dem i Oceanien, består butikkerne på disse to kontinenter af 21,75% af alle BoConcepts butikker på verdensplan.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu