BoConcept | Analyse | 12 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1 - Karakteriser virksomheden BoConcept

Opgave 2 - Analyser BoConcepts internationalisering.

Opgave 3 - Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.
- Demografiske forhold
- Kulturelle forhold

Opgave 4 - Diskuter følgende udsagn
- B. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
- C. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opgave 5 - Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du: Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
BoConcept er en Dansk møbelfranchisekæde, som startede op i 1952 med en klar vision om at skabe møbler med både god funktionalitet og kvalitet til en god og passende pris.

Sidenhen er de blevet verdens mest globale møbelforhandler, som er blevet et globalt brand og en international møbelfranchisekæde.

I 1993 valgte virksomheden at gå internationalt, da de åbnede en butik i storbyen Paris, med den mission om, at overbevise og overvinde verden - som det ses i bilag 1.

Her sælges kollektionen af møbler og tilbehør gennem en franchisekæde. Som det ses i bilag 2, har BoConcept udvidet rundt omkring i verde

hvor de nu er med mere end 285 butikker verden over, som er fordelt på mere end 65 forskellige lande, som gør at de har en helt vildt høj internationaliseringsgrad.

Her er de både designer, forretningsudvikler, eneleverandør og international distributør, så de styrer alle dele i værdikæden selv. Endvidere opererer BoConcept både på B2C og B2C markedet.

Som det ses i bilag i bilag 3 lå deres omsætning i 2019 på 1,3 millioner kr. med et resultat på 80,5 millioner kr. - som begge er siden 2016 er steget gevaldigt.

Deres omsætning består primært af forbrugere fra de tre geografiske områder - Europa, Mellemøsten og Afrika, som står for 58 % efterfulgt af Asien og Oceanien med 29,3 % og sidst Nord- Mellem- og Sydamerika med 12,7 %.

Deres design og møbler er bygget op efter ægte danske designtraditioner og derfor er deres ideer også lavet i Danmark.

Som det ses i bilag 2, befinder deres produkter sig i Premium-segmentet, men er samtidig produkter som er til at have råd til. De finder især det yngre segment interessant, som er efterkommere af IKEA og vil have et mere stilrent design i hjemmet.

Derfor er deres primære segment også den yngre del af markedet, som ejeren kalder ”The Post IKEA Generation”. En del af deres vækststrategi findes i at åbne endnu flere butikker - primært i udlandet.

Endvidere tilbyder en service, som der især er stor efterspørgsel for i Asien, som kaldes interior Design Service, her sender de en medarbejder ud til kunden, som så tilbyder en hel møblering af et eller flere rum.

Deres kernekompetence findes helt klart i kvaliteten af produktet, da det er en nøglefaktor i forhold til deres image. For at sikre denne høje kvalitet på produktet, arbejder de med japanske

amerikanske og andre internationale designere. Derudover findes deres konkurrencemæssige fordele i deres skandinaviske design, da der ikke er mange der kan konkurrere med det og efterspørgslen bliver ved med at vokse efter det.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu