BoConcept | Analyse | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomheds karakteristik BoConcept
BoConcepts internationalisering
BoConcepts eksportmotiver:
BoConcepts interne proaktive eksportmotiver
- Vækstmotivet
- Ledelsesmæssige ambitioner
- Konkurrencemæssige fordel
BoConcepts eksterne proaktive eksportmotiver
- Stigende efterspørgsel på eksportmarkedet
- Forbrugerpræferencer internationaliseres
BoConcepts eksportberedskab:
- Produkt
- Produktion:
- Personale
- Penge
Uppsala-modellen
- Markedssprede
- Markedsoperationsform – fase 3
- Fase 4
Delkonklusion
- Kulturelle forhold
- Økonomiske forhold
- Demografiske forhold
Delkonklusion
Diskuter følgende udsagn
- Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
- Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
- Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.
BoConcepts udfordring og eventuelle løsninger
- Udfordring: De kulturelle forskelle mellem Danmark og Japan
- Løsning 1: ST-tiltag produkt tilpasning til den japanske kultur
- Løsning 2: SO-tiltag produktudvikling
- Den valgte løsning

Uddrag
BoConcept blev grundlagt i 1952 af to møbelsnedkere, der besluttede at starte en møbelfabrik. Virksomhedens vision er at skabe smukke funktionelle og kvalitets møbler.

Selvom BoConcept er en del af den danske møbelbranche, og har befundet sig på det danske marked i mange år – er virksomheden globale, hvilket gør at de vækster internationalt.

I 1993 åbnede BoConcept deres første franchise møbelforretning i Paris, og er siden hen blevet verdens mest globale møbelforhandler. BoConcept har 285 frachisebutikker i 65 forskellige lande.

BoConcept udbredelse kan ses på deres omsætning. Landene Europa, Mellemøsten og Afrika står for 58% har BoConcepts omsætning, mens virksomhedens omsætning i Asien og Oceanien er 29,3%. BoConcepts omsætning er på 12,7% i Nord, - Mellem – og Sydamerika.

Møblerne er kendetegnet ved at det er enkle design, fine detaljer og kvalitetsmaterialer, der passer til enhver livsstil og smag. Møblernes anvendelighed er lige så vigtigt som udseende, hvor kvaliteten opnås ved at tænke smart baseret på danske designtraditioner.

Virksomheden befinder sig i mellemklassen i møbelbranchen. BoConcepts hovedsagelige kernekompetencer er kvalitet, funktionalitet, design og anvendelse.

Ovenstående er også virksomhedens konkurrencemæssige fordele, da samspillet mellem virksomhedens kernekompetence går hånd i hånd med virksomhedens prisklasse.

BoConcept tilbyder desuden sine kunder ”Interior Design Service”, hvor de sender en medarbejder hjem til kunden. I fællesskab med kunden og medarbejdere tilbyder BoConcept en hel møblering af et rum eller flere rum – dette er en af virksomheden kritiske succesfaktorer.

Virksomhedens primære kundegruppe er segmentet ”The Post IKEA Generation”. IKEA tilbyder billigere møbler af dårligere kvalitet, og derfor vælger mange mennesker at starte med IKEA, når de første møbler skal købes.

I takt med at kunderne begynder at tjene bedre, vil de kunne udtrykke sig personligt gennem dyrere og kvalitetsmøbler. BoConcept befinder sig i Premium segmentet med produkter.

Virksomheden fanger kunderne, som har råd til at købe, og når de ønsker en mere personlig møblering. BoConcept opererer primært på konsumentmarkedet, da kunderne er forbrugerne, som køber med formålet om at få dækket deres personlige behov.

På konsumentmarkedet har virksomheden både valgt direkte distribution af sine møbler gennem sin hjemmeside. Desuden henvender BoConcept sig til deres kunder via sine franchisebutikker, der er spredt i verden.

BoConcept befinder sig i en branche med mange konkurrenter, som har positioneret sig anerledes end BoConcepts. BoConcepts konkurrenter tilbyder dog et større sortiment af møbler til hjemmet.

Virksomheden er verdens mest globale møbelforhandler, og deraf anses virksomheden som havende en stor markedsandel. I takt med at interessen for danske møbler er voksende er branchen ligeledes i stor vækst.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu