BoConcept | Afsætningsopgave | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Opgave 2
Delkonklusion
- Produkt:
- Produktion:
- Personale:
- Penge:
Delkonklusion
- Uppsala-modellen:
- Fase 1:
- Fase 2:
- Fase 3:
- Fase 4:
Opgave 3
- Kulturelle forhold:
- Miljømæssige forhold:
- Demografiske forhold:
Opgave 4
a. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
b. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
c. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.
Opgave 5
- Udfordring
- Løsningsforslag

Uddrag
BoConcept er en dansk møbelvirksomhed med den hollandske Anton van den Putte som nuværende CEO. BoConcept er verdens mest globale møbelvirksomhed og henter stort set alt deres vækst internationalt.

Virksomhedens første franchisebutik slog dørene op for 25 år siden i Paris (kilde fra 2019) og har nu i dag 285 butikker fordelt på hele 65 forskellige lande.

De henvender sig til premium-segmentet og beskriver deres primære kundegruppe som ”The post IKEA-generation”.

Med det mener det altså, at de henvender sig til de kunder, som gerne vil skifte de typiske starter-IKEA-møbler ud med noget mere luksuriøst, uden at vi skal helt op i topdesigner klassen.

Herunder virksomheder som Erik Jørgensen og Fritz Hansen, hvor man giver knap 50.000 kr. for en stol. Det vil altså sige, at deres møbler stadig er placeret et sted hvor de fleste folk har råd til at købe, men det vil i manges tilfælde stadig kræve en del overvejelse.

Tager vi f.eks. udgangspunkt i en klassisk dansk design lænestol fra BoConcept, er det altså ikke unormalt at vi ender i en femcifret beløb.

Som en del af deres vækststrategi, vil de åbne flere butikker, hvilket primært bliver i udlandet. De sigter meget mod markeder som USA, Kina og Japan hvor de mener der er mange muligheder og plads til en virksomhed som BoConcept.

Der bliver dog nævnt, at Kina stadig er et meget udfordrende marked for dem. Årsagen bliver ikke angivet, men jeg kunne forestille mig, at det enten er fordi, at kineserne endnu ikke har fået øjnene op for de danske designs eller også, at dette ”mellemklasse” møbeldesign ikke er lige så attraktivt endnu.

For BoConcept er kvalitet og design to afgørende elementer for deres vækst. De arbejder derfor med amerikanske, japanske og andre internationale designere, som er nogle af de dygtigste på området.

Derudover arbejder virksomheden også med ’Interior Design Service’, som går ud på, at man sender en medarbejder hjem til kunden, som så kan tilbyde en hel møblering af et eller flere rum.

Dette koncept er der specielt stigende efterspørgsel efter i Asien. Dog stammer 58% af deres omsætning dog fra Europa, Mellemøsten og Afrika.

Dog følger Asien og Oceanien godt med på 29,3%. Den mindste del af omsætningen stammer fra Nord-, Mellem- og Sydamerika med 12,7%. Fra 2016-2019 har både omsætning, resultat og antal medarbejdere været stigende.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu