BoConcept | Afsætning Case | 12 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Opgave 1
Karakteriser virksomheden BoConcept. Inddrag bilag 1 (video), 2, 3, 4 og 5.

Opgave 2
Analyser BoConcepts internationalisering.
- Virksomhedens eksportmotiver
- Virksomhedens eksports beredskab
- Internationaliserings model
- Markedsudvælgelse
- Kulturelle forhold

Opgave 3
Analyser 2-3 forhold som har særlig betydning for BoConcept på det japanske marked.
- Udsnit af omverdensmodellen med udgangspunkt i Hofstedtes kulturdemissioner Hofstedtes kulturdemissioner (Kulturelle forhold)
- Økonomiske forhold

Opgave 4
Diskuter følgende udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusive mellemrum.
a. Det er en fordel for BoConcept at anvende franchising som indtrængningsstrategi på et nyt marked.
b. Der er behov for tilpasning af produktparameteren på det japanske marked.
c. Den japanske kultur har ingen betydning, når BoConcept opererer på det japanske B2B-marked.

Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:
- Identificere en udfordring for BoConcept. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
BoConcept er en dansk møbelvirksomhed der havde sin opstart tilbage i 1952. Virksomheden befinder sig i møbelbranchen og befinder sig både globalt som lokalt.

BoConcept logoet befinder sig i 285 butikker spredt udover hele 65 forskellige lande. For 25 år siden slog den første franchisebutik dørene op i Paris og siden er der sat stærkt fokus på egne butikker via franchise.

Målgruppen virksomheden har er specielt det yngre segment og befinder sig i premium-segmentet med produkter folk har råd til at købe, og som virksomheden selv siger ”The post IKEA-generation”.

Virksomhedens sortiment er bestående af møbler i enkelt med detaljeret design lavet af kvalitets materiale, hvor det for virksomheden er vigtigt at lige meget hvor du befinder dig, skal du føle dig hjemme og dit hjem skal fungere for dig.

Deres vision lyder på, at det ikke blot er smukke møbler, men møbler med funktionalitet og kvalitet for pengene. Virksomheden har endvidere et samarbejde med virksomheden ”Interiror Design Service”

hvor der her tilbydes at sende en medarbejder hjem til kunden og der kan tilbydes møblering af et helt eller flere rum.

Omsætningen er for virksomheden haft en stigning i 2016 fra 1028 til 1310 i 2019. Størstedelen af omsætningen, nemlig 58%, sker i Europa

Mellemøsten og Afrika. 29,3 procent af omsætningen kommer fra Asien og Oceanien, og de resterende 12,7% kommer fra Nord-, Mellem-, og Sydamerika.

Virksomheden har en mission om at overbevise og overvinde verdenen, og i 1993 åbnede den første forretning i Paris.

Virksomhedens vækststrategi lyder lige nu på at have udelukkende fokus på opstart af flere butikker i udelandet, hvor det danske møbeldesign hitter.

På det danske møbelmarked ligger BoConcept i mellemklassen i forhold til pris. IKEA der ligger i lav pris kategorien har en stol til forholdsvis 1900 hvor BoConcept har en pris på 15000 for en lignende stol.

Virksomheden sortiment er bestående af sofaer, stole, borde, opbevaring, senge, accessoires og udendørsmøbler.

---

Markedsudvælgelsen virksomheden benytter sig af, sker igennem tragt-modellen, idet der kigges efter størst muligt potentiale for virksomhedens vækst i det valgte marked.

Virksomheden fravælger først de lande med mindst mulig interesse, dernæst kigger virksomheden på de resterende landes potentiale i forhold til data der både er kvalitativ og kvantitativt, f.eks. ses der på mulige konkurrenter på markedet

der ses på købsadfærd, livstil, forbrugsmønstre og holdninger, med kulturelt aspekt, på virksomhedes produkt.

Der kigges endvidere også på medier forhold, hvor der er mulighed for markedsføring samt regler der tillægger sig anvendelsen af det.

Derefter er der frasorteret flere muligheder for virksomheden, og der skal her ses på de resterende markeder med fokus på de kriterier som har betydning for den enkelte virksomhed

det vil i dette tilfælde være på forbruger med smag for det skandinaviske design af møbler og enkelt men detaljeret stil. Sidst finder virksomheden det marked der bør satset på

som i det her tilfælde for virksomheden pt primært ligger hos Asien, hvor der er en efterspørgsels- og vækst i sigte hos den Japanske forbruger. (henvisning til Bilag 2)

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu