BObles | Erhvervscase | 12 i Karakter

Indholdsfortegnelse
Virksomhedskarakteristik 3
Der er sket en forbedring på 781.749 danske kr. 3
Kritiske succes faktorer; 3
Udfordringer; 3
Udfordring 1: Pris 4
Alternative løsningsforslag 4
Udfordring 2: Mætning af markedet 5
Kriterie: 5
Udfordring 3: Udvidelse af nethandel 6
Udfordring 4: Markedsudvikling 7
Alternative løsningsforslag 7
Valg af alternativ: 7
Udfordring 5: Formidling af historie 8
Konsekvenser af løsningsforslag 8
Implementering 8
Metodeovervejelser 9
Bilag 1 10
Bilag 2 11
Bilag 3 12
Kildeliste; 12

Uddrag
bObles ApS er en dansk virksomhed, der går under branchen spil og legetøj for børn i 0-6 års alderen. bObles er en produktionsvirksomhed, hvis produktion finder sted i Asien.

Ejerne er et søskendepar, Bolette- og Louise Blædel. De fik idéen til at skabe multifunktionelle møbler, der samtidig udviklede børns motoriske kompetencer. Virksomheden startede i 2006, hvorefter virksomheden er vokset væsentligt, både nationalt og globalt.

Deres mission er give barnet, den bedste start på livet, og give mange børn en mulighed for, at udvikle sig, samt de bedste betingelser for børns motoriske udvikling.

bObles kernekompetence ligger i markedsføring. Her der er fokus på marketingmixet, hvor der skabes værdi for kunden gennem formidling af produktet og dets anvendelse.

De er bl.a. kendt for deres design og kvalitet - Samt deres faglighed. Fagligheden ses især i et stort bagland med eksperter inden for børns sundhed.

Deres lager befinder sig på Lolland og deres virksomhedsadministration i København. bObles opererer primært på B2C-markedet, hvor de bl.a. har et samarbejde med flere mellemhandlere - heriblandt Ønskebørn og BabySam.

De arbejder også med B2B-markedet i kontrakter med institutioner og hospitaler. Virksomheden arrangerer forskellige events, som f.eks. Barsels Break og TumleTid.

---

Udfordring 2: Mætning af markedet
bObles’ produkter er af meget høj kvalitet, og de har derfor lang levetid.

Da produkterne kun bruges i en bestemt periode, er gensalget højt. Dette mindsker virksomhedens eget salg af deres produkter, og evt. genkøb af tidligere kunder.

Alternative løsningsforslag
1. En mulighed for virksomheden for, at løse deres problem omkring retail, er at de kan udarbejde flere forskellige leasing abonnementer.

2. En anden løsning er horisontal diversifikation, at udvikle et nyt produkt til den samme målgruppe.

Konsekvenser af løsningsforslag
1. En konsekvens af løsningsforslag 1, er at nogle forældre af hygiejnemæssige årsager ikke ville være tilbøjelige til - At lease tumlemøblerne som andre familier

har haft tumlet med. Derudover har bObles ikke kontrol over, hvordan deres tumlemøbler bliver behandlet, i de private hjem. Udarbejder bObles forskellige leasing abonnementer, kan det mindske gensalg af deres produkter mellem private.

2. En konsekvens af løsningsforslag 2, kunne være at sortimentet hos bObles bliver for bredt og dybt - dette kan forvirre kunden

og de kan dermed miste et potentielt salg. Dog vil det skabe et større salg til samme målgruppe, da deres eksisterende er udsat for gensalg.

Kriterie: Fortsat ønsket om at fastholde den høje kvalitet i produkter, og samtidigt sikre fremtidig vækst i virksomheden.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu