Bilmarkedet i Danmark | Afsætning | 10 i Karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave:
Diskutér (opstil argumenter for og imod) hvert af de 4 udsagn i en besvarelse på 2 sider. Den gode besvarelse inddrager flere købsadfærdsbegreber til hvert udsagn:

Udsagn nr. 1: Bilsalget i Danmark for franske biler var forholdsvis konstant i perioden 2017 til 2020, mens salget af de tyske premium-bilmærker Audi, Mercedes-Benz og BMW var stigende. Det kunne godt se ud som om, at danskerne foretrækker luksusbiler fra Tyskland.

Udsagn nr. 2: Sig mig hvilken bil du har, så skal jeg fortælle dig, hvor du er i din livscyklus og din livsstil. Eksempelvis brugt Fiat Punto: lige flyttet hjemmefra, første rigtige job. Ford Mondeo stationcar: familie med to børn. Suzuki: Ugift kvinde, 30 år, ingen børn. Audi: Direktør. Volvo: familie med god indkomst.

Udsagn nr. 3: Kvinder går ikke så meget op i biler som mænd. Det handler i nogen grad om forskellige behov der skal dækkes, men måske også om rådighedsbeløb. Mens manden kan opsluges af ofte meget dyrt ekstraudstyr til bilen, er kvinden måske mere fornuftig og vælger ekstraudstyret fra, for di børnene trænger til en ny seng, eller fordi stuemøblerne skal skiftes ud.

Udsagn nr. 4: Bilkøb vil altid være et overvejelseskøb med en lang beslutningsproces, hvor flere forskellige køberoller og referencegrupper vil påvirke købet.

Uddrag
På den ene side kan man sige at danskerne foretrækker luksusbiler fra Tyskland. Der foretrækkes specielt de tyske premium-bilmærker Audi, Mercedes-Benz og BMW eftersom disse tyske mærker ses som værende gode kvalitetsbiler

med lækkert design. Disse tyske biler er perfekte for danskere med et højere rådighedsbeløb, som går efter at få opfyldt egobehovet

hvor de køber en dyr kvalitetsbil for at få en form af respekt og anerkendelse. Her købes der også efter snob- og veblen-motivet for at vise, at de er anderledes med noget ikke alle har.

På den anden side kan man sige at danskere ikke foretrækker de tyske premium-bilmærker, da bilsalget for franske biler har holdt sig forholdsvis konstant og ikke har hverken faldet eller steget.

Disse danskerne køber mest med fokus på det funktionelle købemotiv med fokus på fornuft og bilens funktion.

Med det sagt har de fleste danskere heller ikke et stort nok rådighedsbeløb der rækker sig til de tyske premium-bilmærker, og derfor ser de franske bilmærker som det bedste valg af bil.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu