Indledning
Interessenter i virksomheder er blevet mere og mere bevidste om omverdenen og hvordan deres handlinger har indflydelse på miljøet og samfundet omkring dem.

det er ikke længere nok for en virksomhed at kunne fremvise et solidt økonomisk regnskab, de skal helst også kunne vise dokumentation for deres helst positive indflydelse på samfundet.

En rapport der kan gøre regnskab for virksomhedens samfundsansvar, hedder en CSR-rapport, og den kan hjælpe en virksomhed med at forklare hvordan virksomheden har positiv indflydelse på samfundet.

I Danmark er det lovpligtigt for virksomheder i regnskabsklasse C og D at have en CSR-rapport.

I vores rapport vil vi komme ind på CSR i forholdet til bestseller, dette er interessant fordi modeindustrien er notorisk for deres generelt dårlige behandling af miljøet under produktionen.

Vi vil også komme ind på deres målgruppe og købsadfærden ved køb af modetøj. Vi kommer også ind på hvordan bestseller mål om at blive klimaneutrale går med en sammenligning mod H&M.

og til sidst vil vi foretage en diskussion med fokus på hvordan bestseller og deres leverandøre kan blive mere co2-neutrale og til sidst en vurdering om hvad der er vigtigst indenfor private kunder i forholdet til CSR.

Indholdsfortegnelse
Resumé 2
Indledning 4
Metodeafsnit 5
Bestsellers CSR og FWD. 6
Målgruppens købsadfærd 7
Sammenligning mellem Bestseller og H&M af CSR-målet: Klimaneutral i 2050 8
Relevante CSR-tiltag mellem Bestseller og leverandør 9
CSR-tiltag der betyder mest for forbrugerne 11
Kildeliste 12

Uddrag
Som en global modevirksomhed har Bestseller et ansvar for at transformere deres forretning, så deres miljømæssige fodaftryk er i overensstemmelse med behovene hos vores planet.

Nogle af de største udfordringer, vores verden står over for, er relateret til vores planets naturressourcer og vi må gentænke den måde, vi forbruger dem på i hele vores værdikæde.

Bestseller er forpligtet til at blive klimapositiv gennem deres arbejde med at lave, skabe og levere en FWD. Fashion FWD-lab er en nye eksperimentelle platform

som fungerer som katalysator for samarbejde med innovatører og iværksættere til at pilotere og afprøve nye ideer og løsninger.

FWD er en ny strategi for bæredygtighed, samtidig er etableret et nyt investeringsselskab, Invest FWD, der skal skyde penge i bæredygtige selskaber og projekter.

For at nå denne ultimative ambition skal virksomheden producere og drive mere smidigt, og typisk reducerer en virksomhed den energi, vand og kemikalier, de bruger, og det affald, de producerer.

’Samarbejde og gennemsigtighed i hele vores forsyningskæde vil være afgørende for vores succes, da vi har den største indvirkning på miljøet.

For at imødekomme vores planets behov og eliminere flere drivhusgasser, end vi udleder, skal vores tilgang være baseret’’ skriver Anders Holch Povlsen Bestsellers CEO & Ejer.

---

• Produkt: Billigt modetøj samt billige accessoires (fingerring, armbånd, halskæder mm.)

• Efterspørgere: Den typiske privatkunde, ville købe tøjet fordi prisen er god til hvad man får og fordi kunden ikke tænker på mærket og logoet som fremtræder som på andre brands.

Den typiske virksomhedskunde ville købe Bestseller til at forhandle, fordi prisen er billigere end hvis man tænker på andre brands hvor prisen kan være over dobbelt så høj.

• Udbydere: Jack And Jones, Vero Moda, Bestseller-Rømerhus, only and sons, Jacqueline de Young, Selected.

• Geografisk afgrænset område: Det er tilgængeligt i de fleste storbyer. Og de er tilgængelige for alle slags målgrupper på deres webhandel.