Benzinmarkedet | Case 4.2 | Afsætning opgave

Indholdsfortegnelse
Opgave 1

Opgave 2

Opgave 3

Opgave 4

Uddrag
Udviklingen på det danske benzinmarkedet de følgende år har nogenlunde fulgtes ad, hvis man kigger på figur 2. Man kan dog se at færre og færre køber benzin.

Hvorimod der har været en lille stigning på diesel de seneste år. Det fremgår også tydeligt i den første tabel, hvor markedsandelen på diesel i 2016 er generelt større end benzin.

---

I tabellen nedenfor kan man se hvordan markedsandelen er fordelt fra 2000 til 2016 på benzin og diesel. Det er opgjort i hvor meget brændstof hver tankstation har solgt.

Man kan først og fremmest se om det er diesel eller benzin der bliver solgt mest af. Derudover kan man se hvilke selskaber der sælger mest.

---

Der er fire forskellige konkurrenceformer.

Monopol - der er kun en udbyder på markedet. Eks. danske spil, da de udbyder former for spil, som ingen andre gør

Differentieret duopol - Markedet er domineret af to udbydere. Eks. markedet for cola, hvor de to største er CocaCola og pepsi

---

Man kan argumentere for, om det vil være en dårlig eller god ide for benzinselskaberne at forsætte med at have ubemandede tankstationer.

De seneste par år, har mange tankstationer fået glæde af bemandede stationer, især Circle k, som kører med det koncept at deres station er meget mere end bare en tankstation.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu