Bellinger AS | Afsætning Case | 10 i Karakter

Indholdsfortegnelse
1. Virksomhedskarakteristik af virksomheden Bellinger
2. Analyser Bellingers brug af produktparameteret
- Produktkategori.
- Kvalitetsdimension- Smagsmæssig/image/funktionel
- Sortiment dimension
- Mærkestrategi - Producentmærke strategi
- Sammenhæng med øvrig P-mix
- Branding
3. Diskussion af udsagn
- Bellinger forsøger især at differentiere sig fra deres konkurrenter på deres produkters funktionelle kvalitet.
4. Identificér en væsentlig udfordring for Bellinger. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
- Den nuværende samfundsøkonomi

Uddrag
Brillevirksomheden, Bellinger A/S, blev stiftet i Århus i 2003 af designerparret Claus og Marlene Bellinger Diederichsen og er i dag af ejeformen aktieselskab.

De er en producentvirksomhed med B2B markedet som afsætningsgrundlag. I 2007 valgte de at ansætte en direktør, for at de selv kunne fokusere på produktudviklingen af nye designs.

Deres vision er at skabe et brillebrand der efterlader et indtryk og ikke bare skaber værdi igennem sin funktionalitet.

Deres briller differentierer sig med sin vovede farvekombinationer, aftagelige stænger og materialer som acetat og titanium.

Denne høje kvalitet og det unikke design medfølger, at produkterne ligger i den højere prisklasse (high end).

Bellinger briller er altså ikke et “need to have” men ”nice to have” produkt (også kaldt udvalgsvarer), da der findes billigere alternativer der dækker samme basale behov.

For Bellinger betyder det at deres produkter er ret konjunkturfølsomme og dermed nemt påvirket af dette eksterne forhold.

Deres sortiment består som sagt kun af briller i mange variationer, dermed har de et smalt med dybt sortiment.

Deres generiske strategi er fokuseret differentiering, altså unikt produkt, som dækker en mindre del af totalmarkedet.

Virksomheden benytter en selektiv distribtutionsstrategi, da de nøje har udvalgt hvilket detailled der skal distribuere deres produkter på diverse markeder.

Kunderne har præferencer i forhold til brand, kvalitet og design, dermed befinder de sig på et heterogent marked.

Dertil, er der igennem årende kommet mange udbydere af designer briller og der er red ocean på markedet. De to faktorer gør at de har monopolistisk konkurrenceform.

---

Bellingers produktparameter består udelukkende af produkttypen, udvalgsvarer. Deres produkter er briller, der har til formål at kunne opfylde kundens behov.

Produktkategorien virksomheden har, er sammensat således at Bellingers produkter er langvarige produkter, da det ikke er noget kunderne kan forbruge

men derimod anvende i mange år, hvis ikke andet ønskes. Bellingers briller er et højinvolveringsprodukt, hvor der er tale om overvejelse køb

da køberen foretager en længere varig beslutningsproces, på baggrund af at købet er sjældnere og relativt dyrere end dagligvarer køb, som derfor kræver flere overvejelser.

Kunden vil oftest komme omkring alle faser i købsprocessen, såsom problemerkendelse, informationssøgning, alternativer, beslutning mv.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu