Bellinger | Analyse

Indholdsfortegnelse
1. Redegør kort for brillemarkedet. Fokusér på de danske brilleproducenter.

2. Analyser konkurrencesituationen på brillemarkedet.
- Porter's Five Forces
- Konkurrence mellem virksomheder i branchen
- Trusler fra nye indtrængere
- Trusler fra substituerende produkter
- Forhandlingsst yrke fra kunderne
- Forhandlingsstyrke fra leverandørerne
- Konkurrencemæssige fordele:
- Trusler fra nye indtrængere:
- Trusler fra substituerende produkter:
- Forhandlingsstyrke fra kunderne:
- Forhandlingsstyrken fra leverandørerne:

4. Diskuter følgende udsagn:
- “Bellingers generiske strategi er fokuseret differentiering.”
- “Bellinger forsøger især at differentiere sig fra deres konkurrenter på deres produkters funktionelle kvalitet.”

5. Identificér en væsentlig udfordring for Bellinger.

Uddrag
På det danske brillemarked er der omtrent 560 virksomheder hvor nogle af de største virksomheder indenfor, er discountkæden Louis Nielsen, Synoptik, Profil Optik og thiele.

Disse tre virksomheder kæmper alle tre om markedsandelen og for at kunne styre markedet ene og alene. Indenfor brillemarkedet handler det meget om kendskab til de forskellige virksomheder.

Synoptik har den højeste kendskabsgrad på 69%, hvor Louis Nielsen kun har en kendskabsgrad på 63%. Det betyder at begge virksomheder ligger højt i bevidstheden hos de forskellige forbrugerne.

Størstedelen af salget på brillemarkedet foregår gennem B2C markedet, i og med det er handelsvirksomheder som sælger deres briller direkte til os som forbrugere.

Synet betyder meget for folk og er derfor vigtigt at få de rigtige briller. Danske forbrugere er enormt loyale overfor virksomheder og har derfor svært ved at skifte fra virksomhed til virksomhed.

Brillemarkedet i Danmark har en meget høj kundeloyalitet, hvor det for optikerne kun handler om at stjæle kunder fra de andre optikere.

Udover det skal optikerne også promovere sig selv så meget, at når nye forbrugere kommer på markedet, så skal de have dem til at blive kunde hos dem.

Kundernes valg af optiker træffes ud fra en vurdering af den service og tillid de forskellige optikeren vækker hos forbrugerne.

Briller er derudover også begyndt at blive et vigtigt fænomen indenfor modebranchen. Forbrugerne køber derfor mange flere briller eller udskifter dem oftere.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu