Bang & Olufsen | Eksamensprojekt Afsætning B

Indholdsfortegnelse
1. Analyser B&O’s interne og eksterne situation 2
2. Med udgangspunkt i en segmentering, bedes du definere B&O’s målgruppe(r) 5
3. Diskuter hvordan B&O positionerer sig 5
4. Analyser relevante elementer af købsadfærden 6
5. Redegør for hvorledes B&O kan indsamle informationer omkring købsadfærden for deres målgruppe 6
6. Identificere B&O’s konkurrenter og analysere de konkurrencemæssige positioner og konkurrencen på markedet i Danmark 6
7. Redegør for hvordan B&O differentiere sig og diskuter hvilken konkurrencestrategi, de benytter sig af 8
8. Diskuter hvilke(n) vækststrategi(er) B&O arbejder ud fra 8
9. Analyser hvordan B&O anvender gruppeparametrene produkt, pris, distribution og promotion 9
10. Vurder med baggrund i ovenstående hvorledes virksomheden kan skabe vækst gennem marketing mixet/Ansoff 9

Uddrag
Med udgangspunkt i Maslows behovspyramide vælges B&O’s produkter ud fra et socialt eller ego behov. Købes B&O’s højttalere med et socialt købemotiv, sker det fordi man ønsker at være en del af den omgangskreds eller det fællesskab man indgår i. Det kunne eksempelvis være at de nærmeste venner har B&O produkter, hvorfor man også selv kan vælge at investerer i disse for at blive en del af fællesskabet. For mange købes B&O’s produkter med et ego behov for øje, fordi man ønsker at skille sig ud fra mængden. Det kan man eksempelvis gøre ved at købe en B&O højtaler, som er et særsyn i sin omgangskreds. Det viser status, og det at hæve sig over de andre, heraf ego.

Når man som kunde skal købe et dyrt produkt, som B&O’s produkter nu engang er, overvejes købet inden det fortages. Det overvejes grundigt, heraf er det et overvejelseskøb. Det vil altså sige, at alle punkter i købsprocessen gennemløbes og kunden har en højinvolvering. Der er altså tale om den komplekse købsadfærd, som også bruges ved bil, bolig og rejser.

Som tidligere nævnt er B&O’s produkter indbegrebet af høj kvalitet og luksus. Det er derfor også købemotivet ”Veblen”, som passer på købet af B&O produkter. Veblen signalerer nemlig det ”at købe dyrt”, hvilket må siges at gælde på B&O produkter.

---

Konkurrenter i branchen:
Branchen er præget af rigtig mange konkurrenter, som alle kæmper om den ekstra markedsandel. Af de største konkurrenter indenfor hjemme lyd og billede, er det virksomheder som Bose, Sonos, Sony, Samsung & LG som de største konkurrenter, men der er mange flere, herunder JBL, Panasonic, Grundig osv.

Trusler fra nye indtrængere:
Branchen for lyd og billede, er en hård branche at komme ind i, idét branchen allerede er proppet til med virksomheder i alle klasser af kvalitet. Det vil altså være svært at komme ind og overtage markedsandel fra de allerede eksisterende virksomheder. Derudover er det heller ikke en billig branche at komme ind i, idét branchen kræver høje udviklingsomkostninger, og produktionsomkostninger - så billigt er det ikke. Derudover er det svært for en eventuelt ny virksomhed at differentiere sig fra de nuværende virksomheder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her