Bang og Olufsen | Afsætning

Indledning
Bang & Olufsen (B&O) blev i 1925 stiftet af Peter Boas Bang og Svend Olufsen. B&O er et aktie- selskab og har hovedsæbe i Struer, men er repræsenteret i næsten hele verden, med både butikker, produktion, leverandører og salgspartnere. B&O har egne butikker i mere end 70 forskellige lande og har over 4.000 salgssteder, hvor 500 udgør egne butikker, og har 1.000 ansatte over hele verden.

B&O er et selskab, der sælger elektroniske udstyr, primært, til den højere samfundsklasse. B&O er en produktionsvirksomhed, som designer og producere deres egen produkter på forskellige fabrik- ker i Europa.

B&O havde tidligere kun haft produktion i Danmark, hvor produkterne herefter blev sendt ud til de forskellige forretninger rund om i verden. De har dog de sidste par år fået etableret 1- 2 fabrikker i Centraleuropa, der primært fokusere på produktion og montering, hvorimod den dan- ske fabrik primært fokusere på udvikling af nye produkter.

Indholdsfortegnelse
Redegør for B&O’s eksportmotiver på det internationale marked.
Analyser for B&O’s eksportberedskab
Redegør for B&O’s internationaliseringsproces
Redegør for B&O’s markedsudvælgelse
Analyser B&O’s internationale segment
Diskutér følgende udsagn

Uddrag
Når en virksomhed vokser sig forholdsvis stor, er markedsmulighederne på det danske marked ved at være udtømt, derfor kan virksomheder begynde at interessere sig for at segmentere internationale markeder, samt fastlægge internationale målgrupper.

Verden deles ind i syv hovedområder. Disse syv hovedområder er Nordamerika, Sydamerika, Vest- europa, Østeuropa, Afrika, Mellemøsten og Asien/Stillehavsområdet. Inden for disse områder er der nogle typiske, homogene kendetegn bland landets befolkning. Derudover kan man yderligere opdele områderne på landeniveau, dette har også hver sine kendetegn for befolkningen i et land.

Her- efter kan man opdele et udvalgt markeds forhold i to karakteristika. Disse to er generelle karakteristika, hvilket også bliver kaldt makrovariable, og så er der specifikke karakteristika/specifikke variable, også kaldt mikrovariable.

De generelle karakteristika kan genkendes fra tragtmodellen ved markedsudvælgelse, denne bliver anvendt til overordnet screening af fremtidige potentielle eksportmarkeder.

Man kan sige at for B&O er der ikke så meget tilpasning og hensyn at tage til deres kommende potentielle markeder. Dette er grundet at B&O er en virksomhed der udbyder elektroniske apparater og ikke tøj f.eks. Grunden til at B&O ikke skal tilpasse sig deres kommende potentielle markeder som f.eks. tøj brands skal, er fordi at normerne i andre lande kan være langt forskellige i tøjbranchen end i elektronikken.

Dette er grundet at man i lande i f.eks. syden har regler om at bukser skal dække knæene eller man ikke må se maven, dette gør at en tøjproducent ikke kan sælge sine shorts og crop-tops i syden som de f.eks. ville kunne gøre i Danmark.

Dette er ikke det samme for B&O da de ikke på samme måde bryder normerne i andre lande da de sælger elektronik. Man kan dog sige at det ikke ville være relevant for B&O at sælge deres varer i lande hvor der bl.a. er lavkon- junktur eller hvor folk ikke har så mange penge, da B&O er et dyrt og luksuriøst brand.

Dette ville derfor være relevant for B&O at sælge deres vare i store byer med højkonjunktur, mange mennesker, folk der efterspørger det skandinaviske design og lande hvor man går op i høj kvalitet.

Dette kunne derfor være lande som bl.a. Japan og Kina som elsker det skandinaviske og moderigtige look. Det kunne også være England eller USA som går meget op i velstand og kvalitet samt det moderne og smarte.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her