Avisformater | Analyse | Dansk Noter

Indledning
En avis er ikke bare en avis. Der er lige så stor forskel på aviser, som der er på de forskellige tv-kanaler eller de mange hyldemeter med trykte magasiner i kiosken.

Der er mange danske aviser, og der er store forskelle på deres målgruppe, pris, det tidspunkt de udkommer, deres geografiske dækningsområder og deres fokus.

Ofte er aviserne første led i ’mediefødekæden’, forstået på den måde, at det tit er her dagens dagsordensættende, journalistiske historier kommer fra.

Aviserne leverer mange af de historier, der bliver taget op af andre medier som radio, tv og webmedierne.

Indholdsfortegnelse
Omnibusaviser.
Tabloidaviser.
Nicheaviser.
Regionale aviser.
Lokale dagblade.
Gratisaviser.
Webaviser.

Uddrag
Tabloidaviser. Navnet ’tabloid’ kommer af størrelsen på avisen. Det er den avisstørrelse, som vi kender fra de traditionelle formiddagsaviser som B.T. og Ekstra Bladet.

I dag udgives dog også mange af de store morgenaviser i det kompakte tabloid-format. Karakteristisk for tabloidaviserne er, at de skal være nemme at gå til både i form og indhold.

Derfor har artiklerne i tabloidaviserne typisk meget skarpe vinkler, klare budskaber og kan også henvende sig direkte til læseren i du-form.

Tabloidaviserne prioriterer typisk kriminalstof, socialstof, sundhedsstof, sport, kendisstof og menneskehistorier. De har også tradition for at bedrive kampagnejournalistik.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu