Indledning
Analyse af ARLA reklamefilm: I denne analyse vil jeg analysere Arlas reklamefilm, ved navn ”Arla – der er mange sandheder derude.”

Jeg vil bl.a. tage fat i reklamegenre, afsender, modtager og dele af de filmiske virkemidler, som optræder i reklamen.

Jeg analyserer dog ikke alle punkterne i analysemodellen, men blot dem jeg synes har relevans for reklamefilmen. Afsenderen af reklamefilmen er Arla.

Uddrag
Det kan jeg se, fordi Arlas logo popper op på skærmen sidst i reklamefilmen. Reklamefilmen er bragt på YouTube og på Arlas facebookside.

Modtageren af reklamefilmen vil jeg mene er primært forældre, som er forvirret og skeptiske omkring hvilke ting, der er sundt og hvilke ting, der er usundt.

Reklamen prøver derfor at stille alle de forskellige sunde og populære kure og koste op imod den gode og gammeldags mælk.

Det er tydeligt, at Arla prøver at skabe et overblik for modtageren om hvor meget forvirring, der er blevet skabt omkring emnet:

Sund livsstil. Det fremgår også tydeligt i reklamen, at der er en indbyrdes kamp mellem forældre omkring hvilke ting der er sundest.

Det kan ses på den måde, at rollerne i reklamen er byttet om, så børnene skal forestille forældrene i den virkelige verden.

Det mener jeg, fordi børnene sidder stille og roligt, og snakker med et voksent sprog. Det fremgår, når pigen rejser sig op og siger:

”Hjemme ved mig er vi holdt op med at spise frugt – det er nærmest det samme som slik.” Det ville en normal pige fra ca. 4. klasse jo aldrig sige.