Arla | Analyse

Indholdsfortegnelse
Opgave 1:
Karakteriser kort virksomheden Arla. Karakterstikken må max være på 300 ord.
Opgave 2:
Analyser Arlas internationalisering.
Opgave 3
Diskutér kort følgende udsagn
- Køb af Skyr er et impulskøb.
- Arla er en born-global virksomhed.
- Arlas vækst strategi er markedsudvikling.
Opgave 4
Identificer en væsentlig udfordring for Arla. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.
- Nuværende produkter
- Markedspenetrering
- Nye produkter
- Nye markeder:

SWOT-opstilling
- Interne forhold
- Eksterne forhold

Uddrag
Arla er en dansk-registreret international andelsmejeri-koncern. Deres produktion omfatter udelukkende mælkebaserede produkter, og Arla koncernen omsætter for i alt 78 mia kr.

Arlas mission er at tilbyde moderne forbrugere mælkebaserede fødevarer som skaber inspiration, tryghed og velvære.

Deres vision i er at være det førende mejeriselskab i Europa gennem værdiskabelse og aktivt markedslederskab, for at kunne opnå den højst mulige mælkepris til andelshaverne i virksomheden.

Ideen bag Arla er at skabe et partnerskab mellem landmændene sådan at det er dem som er ejerne af virksomheden, hvilket også er derfor at Arlas selskabsform er en andelsvirksomhed.

Arlas Kernekompetence er deres produktion. De går nemlig meget op i at deres produktion bliver håndteret rigtigt og under anstændige vilkår.

Derudover er nogle af deres stærke sider deres produkt- og serviceudvikling, salg og markedsføring og til sidst deres service.

Hos Arla vægter de deres produktudvikling ekstremt højt, og de kigger hele tiden kigger på, hvad kunderne efterspørger og ønsker, så de bedst muligt kan rette deres marketingmix derefter.

Derudover har Arla en hurtig leveringstid, hvilket sørger for at mælkeprodukterne altid er friske.

De prøver så vidt som muligt at lave en så bred målgruppe som overhovedet muligt, ved at sælge en yderst bred vifte af varer som passer til enhver smag.

Det er dog primært de 15-80+ årige der køber produktet, dog kan man argumentere for at Arlas mælkeprodukter bliver benyttet helt ned til 3-års alderen.

Arlas strategi er at være markedsleder i Sverige, Danmark og Storbritannien, nummer to i Finland og nummer tre i Tyskland og Polen.

---

Eksportberedskab udtrykker virksomhedens interne forudsætninger for eksport og/eller internationalisering.

Arlas produkter er i sig selv ikke egnet til eksporteres da Arlas produkter er mælkeprodukter, hvilket vil sige deres holdbarhed er ikke så lang.

Hvilket vil betyde for Arla de skal have producenter i de forskellige lande de vil eksportere til, hvilket de også har.

Hvis vi ser bort fra holdbarheden på produkter, så er Arlas mælkeprodukter i høj kvalitet. Arla går meget op i økologi og god smag i deres produkter, hvilket er 2 vigtige egenskaber i rigtig mange lande.

Jeg vil derfor mene at Arlas produkt er meget velegnet til at eksporteres til andre lande. Vi kan også se i de lande Arlas vare også står på hylderne i har de stor succes og bliver hurtigt til et vanekøb for rigtig mange forbruger.

Arla er blandt andet markedsleder i Sverige, Danmark og Storbritannien, nummer to i Finland og nummer tre i Tyskland og Polen.

Arlas mulighed for at tilpasse sit produkt til eksportmarkederne er meget høj, da Arla er en kæmpe virksomhed med mange ressourcer og vil let kunne outsource sin produktion til andre mejerier i mange lande.

Arla har dermed også muligheden for at produktudvikle alt efter hvad forbrugerne spørger efter, Arla er dermed fleksible og har let ved at trænge ind på rigtig mange markeder.

Arla producere deres vare i de lande varene sælges i, Arla har dermed et stærkt produktprogram som de skal arbejde videre med i form af de vil erobre andre markeder i nye fremmede og store lande.

En udfordring Arla dog skal være opmærksom på er de kulturelle forhold i form af kultur, kulturelle værdier og normer. Kulturforskellen på to lande kan være vanskelig at håndtere, da de ikke umiddelbart kan ses.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu