Arla | Analyse | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Udarbejd en intern analyse af Arla Foods:
- Business Model Canvas:
- Nu vil jeg ud fra Business Canvas modellen, samle SW delen af SWOT:
2. Udarbejd en ekstern analyse af Arla Food.
- PETSEL analyse:
- Omverdensmodellen.
- OT- Delen af SWOT.
3. Udarbejd en samlet SWOT-analyse:
- Kilder:

Uddrag
Hvis vi kigger på Arla Food, så er det altså et Andelsselskab der blev startet i år 1882. Arla Foods blev startet ved at en flok landmænd i byen Hjedding (Sydvestjylland)

de fandt sammen og derefter udtænkte at etablere det første Danske andelsmejeri. Pr. 1.1 2020, der var Arla ejet af 9.406 landmænd i henholdsvis Danmark

Sverige, UK, Tyskland, Holland, Belgien og Luxembourg. Alt overskuddet går direkte tilbage til landmændene, hvor de deler overskuddet ligeligt for hver liter mælk.

Arla Foods KerneKompetencer er følgende: at levere mælk af høj kvalitet til en stor del af verdenen. Samtidig med at de vil kunne producere mælk på en ansvarlig måde.

Ved Arla Foods, der har de et ambitiøst og tæt samarbejde med alle deres samarbejdspartnere. Den centrale placering, den giver langt større muligheder for Arla foods, til at indgå i nye alliancer og partnerskaber.

Den vigtigste konkurrencemæssige fordel, den understreger Arla selv ved at de sammenlignet med de forskellige fødevareproducenter, at Arla i modsætningen til dem er et andelsselskab.

Hvis vi ser på Arlas kritiske succesfaktorer, så ville det være at finde ved et bredt sortiment af økologiske produkter, klimavenlig emballage og Arla gården, som er et kvalitetsprogram.

---

Her vil jeg uddybe kundesegmentet.
Her har vi altså slutforbrugeren som køber Arlas produkter. Her kan det altså være stort set alle aldersgrupper.

Det kan være kernefamilien, hvor der bliver gået meget op i børnenes indtag af økologi og deres sunde præferencer. Det kan være de studerende som tænker på dyrevelfærd og økologi.

Her er Arla altså med til at levere det kvalitetsmejeriprodukt som de skal bruge. Hvis vi kigger på vores ældre segment, så er de ofte ”loyale” til det mærke de nu engang er vant til.

Da Arla jo blev startet i 1882, så er der stor chance for at vores ældre segment, de er vant til netop Arla og derfor fortrækker netop Arla.


Her kommer vi ind på kunderelationer.
Hvis vi kigger efter hvor Arla har sat stor fokus på deres kunderelationer, så finder vi altså her dagligvarebutikkerne. Vi ser også et vigtigt område

som er fodboldskolerne og sportsevents. De samarbejde med DBU, det er en vigtig relation for Arla, grundet de vil fører sig frem som et sundt valg.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu