Arla | Afsætning | 10 i karakter

Opgavebeskrivelse
Opgave 1:
Karakteriser kort virksomheden Arla.

Opgave 2:
Analyser Arlas internationalisering.

Opgave 3
Diskutér kort følgende udsagn:
• Køb af Skyr er et impulskøb.
• Arla er karakteriseret ved at have et bredt og dybt sortiment.
• Arla er en born-global virksomhed.
• Arlas vækst strategi er markedsudvikling.

Opgave 4
Identificer en væsentlig udfordring for Arla. Diskuter mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
Arla foods amba er et dansk andelsmejeri koncern. Arla er en virksomhed, som der producerer mælkeprodukter, som mælk, ost og lign.

Arla er i øjeblikket på producentmarkedet, da de sælger deres varer til detailforhandlere. Arla begyndte allerede at blive dannet i 1880’erne, hvor de.

Danske landmænd slog sig sammen i andelsforeninger, så de var i stand til at investere i fælles mejeriproduktion. Det blev så til det vi kender som Arla i dag.

I dag har Arla også flere mærker, såsom Riberhus, Castello, Lurpak og mange flere. Arla er også begyndt i de senere år at komme mere på et internationalt marked.

Her er de begyndt at lancere deres produkter i flere udlande. De er kommet ud på mange udenlandske markeder, de har nemlig selv oplyst hele 19 udenlandske markeder.

Herunder indgår bl.a. Tyskland, Holland, Nigeria, Mexico og mange flere. Deres internationalisering har også været med til at Arla nu er en af de største mejeriproducenter i verden.

---

Her skal jeg undersøge Arlas internationalisering, og det vil jeg gøre ved hjælp af Uppsala-modellen.

Hvor man skal analysere de 4 faser, som består af sporadisk eksport, eksport via uafhængige mellemled, etablering af udenlandsk slagselskab og etablering af produktion i udlandet.

I fase 1 var her Arla startede. De startede som sagt i 1800-tallet, hvor de danske landmænd slog sig sammen. Her var der dog ingen eksport til udland, men kun til de nære købmænd.

Det var først i 1900-tallet at Arla begyndte at eksportere til udlandet. Her begyndte de nemlig at sælge ”det gule guld” smørret til englænderne.

I 1970’erne blev der sat mere fart i eksporten i takt med, at fire mejeriselskaber og tre enkeltmejerier gik sammen under navnet Mejeriselskabet Danmark (MD Foods).

MD Foods gik en i fase 2 i år 2000 hvor de fandt mellemled. De fandt det svenske Arla, som de slog sig sammen med og blev til Arla Foods. Det var også en stor faktor for internationaliseringen, da de nu også var på det svenske marked.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu