Aqua d’or | Afsætning | 10 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser virksomheden AQUA D’OR. 3
2. Analyser AQUA D’ORs omverdensforhold i Danmark. 3
OMVERDENSMODEL - DEN AFHÆNGIGE OMVERDEN 3
KONKURRENTER 4
KUNDER 4
LEVERANDØRER 4
OMVERDENSMODEL - DEN UAFHÆNGIGE OMVERDEN 4
DEMOGRAFISKE FORHOLD 4
INTERESSEORGANISATIONER 5
MILJØ 5
POLITISKE OG LOVGIVNINGSFORHOLD 5
ØKONOMISKE FORHOLD 5
KULTURELLE FORHOLD 5
TEKNOLOGISKE FORHOLD 6
DELKONKLUSION PÅ OMVERDENSMODELLEN 6
OT-ANALYSE 6
DELKONKLUSION PÅ OT-ANALYSE 7
3. Diskuter AQUA D’ORs anvendelse af parameteren produkt. 7
AQUA D’ORS ANVENDELSE AF PARAMETEREN PRODUKT 7
DELKONKLUSION TIL ANVENDELSE AF PARAMETEREN PRODUKT 8
4. Vurder AQUA D’ORs muligheder for fremtidig vækst. 8
KONKURRENCESTRATEGI 8
VÆKSTSTRATEGIER 9
DELKONKLUSION FOR FREMTIDIG VÆKST 9
KONKLUSION FOR HELE OPGAVEN 10

Uddrag
AQUA D’OR er en produktionsvirksomhed der producerer og sælger mineralvand og læskedrikke. Den blev grundlagt af Allan Feldt i 1987

og startede ud med at sælge kildevandskølere til kontormiljøer på det danske marked og i år 2000 begyndte de, at tappe vand og sælge vand på flasker til dagligvarehandel, hvilket vil sige det er et business to business markedet (B2B).

I 1998 blev AQUA D’OR registreret som et aktieselskab og er i dag et datterselskab under Danone, der er en fransk udbyder af føde- og drikkevarer og som står bag kildevandsmærker som Evian, Badoit og Volvic.

AQUA D’OR har 54 medarbejder og de er i dag et moderne tapperi placeret ved den oprindelige kilde med 3 produktionslinjer.

Virksomheden arbejder under den vision og mission at de skal være forbrugernes bevidste valg, når de vælger en sund og læskende drik, de arbejder for sundere drikkevarer ved at tilbyde kunder og forbrugere relevante produkter

som møder deres behov i forskellige drikkesituationer og er bredt tilgængelige. Dette gør de ved at placere deres produkter mange steder

herunder flere forskellige dagligvarehandel og diverse kontormiljø, hvilket er god markedsføring for deres produkter.

Årets resultat for virksomheden er i 2015 14,7 mio. kr. og AQUA D’OR fører på markedet i forhold til mængde, de har en markedsandel på 40%.

Dette er en stor konkurrencemæssig fordel for virksomheden samt at de er internationalt certificeret både inden for miljø-og fødevaresikkerhed.

AQUA D’ORs hovedprodukter er kilde- og mineralvand, og ca. 80% af omsætningen kommer fra disse produkter, mens de resterende 20 % kommer fra varianter med smag, som er at alternativ til sodavand.

Virksomheden appellerer til mange forskellige målgrupper. De nyere produktkategorier, hvor man kombinerer mineralvand med frugtsmag henvender sig hovedsageligt til kvinder mellem 20 -50 år

som går op i kalorieindtaget Derudover er det også kvinder der er veluddannede, som lever og spiser sundt samt dyrker motion.

De er også en storforbruger af deres almindelige mineralvand i hverdagen hvor målgruppen også er stor, da den dækker næsten alle mennesker.

Herudover er det mest den yngre del af befolkning der køber vand-on-the-go i forhold til den ældre befolkning. AQUA D’PÒR udvikler også specielle produkter rettet mod målgruppen børn.

De udviklede bl.a. en vandflaske med Frozen-figurer på, som skulle være med at børn fik væske, d de har et højt fysisk aktivitetsniveau.

Som marketingdirektør Nikolaj Dahl-Jensen forklarer: “...vil vi gerne bidrage til den sunde livsstil også hos des de yngre børn.”.

Markedsføring for disse grupper gælder det business to consumer marked (B2C) AQUA D’OR primære konkurrenter er Coca-Cola, der ejer mærkerne Carlsberg Kurvand og Kildevand, som har en markedsandel på 12%.

Royal Unibrew, der ejer Egekilde, som har en markedsandel på 9%. Som skrevet har AQUA D’OR den største markedsandel.

AQUA D’ORs primære marked er i Danmark, men de er også på markeder som Kina. De lægger dog størst fokus på nærmarkederne.

---

OMVERDENSMODEL - DEN AFHÆNGIGE OMVERDEN
Omverdensmodellen bruger vi til at analysere virksomhedens eksterne forhold.

Den afhængige omverden - også kaldet nærmiljø - er de forhold virksomheden selv har indflydelse på. Den uafhængige omverden - også kaldet fjernmiljø - er de forhold virksomhedens ikke selv kan påvirke.

I denne model har vi taget udgangspunkt i de forhold der er relevante for virksomheden. Vi har fravalgt PESTEL-analysen, da vi mener omverdensmodellen giver et bedre indblik i virksomhedens eksterne forhold.

KONKURRENTER
Aqua D’or er en af de første udbydere til at etablere sig på det danske marked. De ejer også brandet Denice

og har samlet set en markedsandel på 40% på det danske marked, hvorimod Carlsberg kurvand og Egekilde, som ejes af Coca cola kun har 12%, og Egekilde har 9%, hvilket vil sige, at Aqua D’or er førende på det danske marked.

Aqua D’or ligger i en billigere prisklasse end mange af deres konkurrenter som fx Haya, det er noget de differentierer sig på i forhold til konkurrenterne. AQUA D’ORs priser er 1-2 kr. billigere.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu