Aqua D’or 2020 | Afsætning Opgave

Opgavebeskrivelse
1. Karakteriser virksomheden AQUA D’OR
2. Analyser AQUA D’ORs omverdens forhold i Danmark.

Uafhængig omverden
Politik og lovgivning:
Økonomi:
Demografi:
Kultur:
Miljø:
Teknologi:
Massemedier:
Internationalt miljø:

Afhængig omverden
Kunder:
Konkurrenter:
Mellemhandlere:
Leverandører:

3. Diskuter AQUA D’ORs anvendelse af parameteren produkt.
Emballage:
Produktklassification:
Sortiment:

4. Vurder AQUA D’ORs muligheder for fremtidig vækst.
Markedspenetrering:
Markedsudvikling:
Produktudvikling:
Konklusion:

Uddrag
Virksomheden, Aqua dor, er både en handelsvirksomhed og en produktionsvirksomhed, da de har et tapperi ved den oprindelige kilde med 3 produktionslinjer og 50 medarbejdere ansat - hvorefter de sælger produktet B2B.

Aqua dor benytter sig af en blanding af markedsføringskonceptet og det samfundsmæssige koncept.
Ved markedsføringskonceptet har man fokus på at opnå fortjeneste ved at tilgodese kunders behov og ønsker. Et helt basalt behov i den menneskelige tilstedeværelse, er vand for at kunne overleve.

Der sker derfor allerede en naturlig markedsføring for virksomheden, i form af det store behov.
Ift. virksomhedens brug af det samfundsmæssige koncept, fremgår det tydeligt på deres hjemmeside (billede under afsnittet), at de benytter dette. Hvis de havde benyttet salgskonceptet, var vi som forbrugere blevet blændet af tilbud og ”køb nu” buttons - men dette er ikke tilfældet her. Aqua ønsker ikke kun at tilgodese kunders behov og ønsker, men tager samtidig udgangspunkt i og hensyn til kundernes og samfundets langsigtede interesser, etik, miljø og arbejdsforhold - også kaldet CSR.



Aqua dor er et aktieselskab og er i dag et datterselskab under Danone, som er en fransk udbyder af føde- og drikkevarer.

”Aqua dors vision er at være forbrugerens bevidste valg, når de vælger en sund og læskende drik.”

Virksomheden arbejder med kundesegmentet B2B. Aqua dór producerer produkterne og sælger videre til kiosker, dagligvarebutikker osv.

Aqua dor appelerer til flere forskellige målgrupper. I senere tid, hvor de kombinerer den normale vand med frugtsmag, henvender de sig hovedsagligt til kvinder mellem 20-50 år, hvor kalorier er et stort fokus for dem. Typisk er der tale om veluddannede kvinder, der lever en sund hverdag. Målgruppen til den almindelige mineralvand er bred. Sundhed er vigtigt for mange, ligegyldig alder og køn, men de yngre køber i højere grad vand på farten, end den ældre målgruppe.

---

I modsætning til ovenstående, kan aqua dor føle sig truet, hvis man som ung opsætter budgetter for sin hverdag, hvorpå der skal spares på visse parametre. Der kunne sådan noget som køb af vand på tankstationer, erstattes med at tage en flaske vand med hjemmefra, hvorved de kan sparer mange penge på længere sigt.

Hvis jeg skal være helt specifik på den nuværende situation, som verden ser ud i dag, påvirker det aqua dor rigtig negativt, at mange danskere bliver fyrede og mister deres indkomst (mulig finanskrise), grundet corona tiderne, som vi gennemgår. Det gør, at folk har færre penge mellem hænderne, og formentlig ikke går ud og køber vand, da alle har rent vand i hanerne.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her