Analyse | brillebranchen i Danmark | 10 i karakter

Indledning
Selvstændige danske optikere har haft en indvirkning på, at brillebranchen har vokset kraftigt de sidste 10-15 år.

Dog har branchen de sidste 4 år oplevet svage vækstrater, med en omsætning i detailledet på ca. 3.1 mia. kr. i 2018. Dette skyldes blandt andet, at brillebranchen er stærkt konkurrencepræget.

Kampagnekulturen har et stort fokus på prisen, hvilket har gjort at branchen har sat stor fokus på prisparameteren.

Begyndelse på fokusset var, da Louis Nielsen i 1994 ekskluderede sig fra Danmarks Optikerforening, fordi de ikke ønskede at opfylde deres prispolitik.

Indholdsfortegnelse
1. Indledning……………………………………………………………………………………….3
- 1.1 Indledning……………………………………………………………………………………3
2. Markedsanalyse…………………………………………………………………………………..3
- 2.1 Problemstilling……………………………………………………………………………….3
- 2.2 Datakilder…………………………………………………………………………………….4
- 2.3 Spørgeskema...……………………………………………………………………………….5
- 2.4 Stikprøve…….……………………………………………………………………………….5
- 2.5 Databehandling……………………………………………………………………………….5
3. Marketingmix……………………………………………………………………………………..6
- 3.1 Produkt……….……………………………………………………………………………….6
- 3.2 Pris…………………………………………………………………………………………….6
- 3.3 Distribution…..……………………………………………………………………………….7
- 3.4 Promotion…….……………………………………………………………………………….7
4. Push- og pull-strategien…………………………………………….………………..………...….7
5. Konklusion…………...…………………………………………….………………..………...….8

Uddrag
Direktør af Louis Nielsen, Mads Nygaard mener at brillepriserne stadig er høje, siden der kan være så mange optikker på markedet i Danmark.

Men alligevel mener han også, at den intense kamp mellem kæderne vil betyde at brillepriserne vil sænke. Andre virksomheder i branchen ønsker også at priserne skal sænke.

De seneste tre år er antallet af kunder i Louis Nielsens butikker steget med 30%. Louis Nielsens lokale beliggenheder, giver dem en nær relation til kunden, som deres vækst præger meget af.

Nu arbejdes virksomheden på at vinde terræn fra de kæder der er mere mærkeorienteret.

Louis Nielsens Mål er at overtage halvdelen af markedsandel for brillemarkedet i Danmark. Virksomheden mener at det har et ansvar for hele tiden at drive udviklingen i branchen, hen mod bedre produkter og services

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu