Analyse af Tinderbox Festival | Afsætning | 12 i karakter

Indholdsfortegnelse
1. Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3.
2. Analyser 2-3 forhold, der har særlig betydning i Tinderbox’ forretningsmodel
- Samarbejdspartnere:
- Nøgleressourcer:
- Distributionskanaler:
- Delkonklusion forretningsmodel
3. Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark
4. Diskuter følgende tre udsagn:
a. Kerneydelsen for musikfestivaler er at tilbyde musikoplevelser
b. Tinderbox fører en omkostningsorienteret prisfastsættelsesstrategi
c. Tinderbox bør satse på diversifikation i fremtiden
5. Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1-4 og relevante bilag skal du: Identificere en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.

Uddrag
En. Målgruppe er det eller de segmenter, som virksomheden retter sit marketingmix mod. Over 900.000 danskere deltog i musikfestivaler i foråret og sommeren 2019.

Majoriteten, 35%, af disse var i aldersgruppen 16-24 år og derudover var 33% i den socioøkonomiske gruppe, studerende.

Dog er det ikke kun de helt unge og studerende der nyder godt af de danske musikfestivaler, aldersgrupperne 25-34 år og 45-54 år udgjorde henholdsvis 23% og 22% af de 900.000 danskere.

Musikfestivaler foregår over flere dage, dette er en faktor som gør at mange at selvstændige kun udgør en lille procentdel af segmentet. Små 8% af de danskere der deltog i musikfestivaler i 2019, var selvstændige, det er meget muligt at den fornøden tid forklar dette.

Danskerne bruger gerne mange penge på helhedsoplevelser, der er med til at fortælle noget om, hvem vi er, og hvilket segment vi tilhører.

Det forklarer, at målgruppen er heavy users med høje præferencer og heraf medievaner der inkluderer blade, magasiner og SoMe.

---

Business Model Canvas er et visuelt diagram med elementer, der beskriver en virksomheds eller produkts værdiproposition, infrastruktur, kunder og økonomi.

Det er en analyse af virksomhedens interne forhold, og den giver et godt afsæt for det strategiske arbejde i virksomeden. Virksomhedens værditilbud er det centrale element i analysen.

Derfor vil jeg først fastlægge Tinderbox’s værditilbud. Tinderbox’s værditilbud er en festival der over flere dage byder på koncerter og aktiviteter, som får kunden til at føle sig som en del af et større fællesskab.

Samarbejdspartnere, nøgleressourcer og distributionskanaler er andre forhold i Tinderbox’s forretningsmodel som har særlig betydning.

Samarbejdspartnere:
Tinderbox’s primære samarbejdspartnere er Odense Kommune og Carlsberg A/S. Carlsberg er Tinderbox’s hovedsponsor og har siden festivalens oprindelse været en stærk økonomisk støtte.

Carlsberg er desuden sponsor ved festivalen NorthSide, som ligesom Tinderbox er ejet af den amerikanske festivaloperatør Superstruct.

Arrangørerne af Tinderbox har mange forskellige leverandører fx det hegn, som skal holde ikke-betalende folk ude og den mad, som skal holde gæsternes mave mætte.

Samtidig samarbejder festivalen med vagtværn, der kontrollerer og skaber tryghed blandt festivalens gæster. Festivalen har vigtige samarbejdspartnere i deres artister, det er dem som skaber grundlaget for virksomhedens kerneydelse, musikoplevelser.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu