Analyse af ”Drivhuset” af Anders Bodelsen

Indledning
Novellen ”Drivhuset” er skrevet i 1965 af Anders Bodelsen. I fortælling følger vi en hovedperson i at vokse op og få en ny kundskab. Den omhandler nogle børn som leger i et kvarter, hvor der ved siden af ligger et forladt og forbudt gartneri som er fristelsen for vores hovedperson, som bliver undersøgt med den jævnaldrende pige Inger.

Fortælling her kan på mange måder sættes ind i syndefaldsmyten, da de har mange af de samme omdrejningspunkter.

Uddrag
Vi får ikke et navn på drengen, men vi ved at han er 12 år gammel ”jeg var den sommer 12, og jeg havde lov til at være oppe klokken 9. Vi var en 10-15 som legede sammen, og jeg var den ældste” og bor i et børnevenligt kvarter.

Drengen er hovedpersonen og er derfor også fortælleren. I starten af teksten er han kun en uskyldig dreng der er glad for at lege, indtil han en dag midt i en leg gemmer sig med Inger i drivhuset i det forbudte gartneri.

Han lever her i en verden uden frygt da han blot stadig er en lille dreng uden den store erfaring med livet endnu.

Men legen udvikler sig dog hurtigt til en ny udforskning, da de begge ligger ved siden af hinanden på gulvet i drivhuset og det er ved deres første kys at han træder ind i en ny del i hans liv, nemlig overgangen fra barn til ung.

De har begge fået en kundskab som gør at de ikke længere er uskyldige som de begynder at udforske. Vi skal alle sammen igennem den periode, hvor man begynder at få lysten til at udforske og rykke sine grænser.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her