Indholdsfortegnelse
Karakteristik af markedet
Den uafhængige omverden
Købsadfærden
Diskussion af udsagn
a. Virksomheden Primo Tours benytter sig af konkurrencestrategien omkostningsfokus.
b. Charterrejser befinder sig på nuværende tidspunkt i nedgangsfasen i PLC-kurven.
c. Ved analyse af danskernes rejsevaner er det bedst at benytte en kvalitativ dataindsamlingsmetode.
Udfordring og løsningsforslag for Primo Tours på det danske chartermarked
Uddrag
En charterrejse er en ”færdigpakket ferierejse hvor transport, hotelophold, rejseleder m.m. på forhånd er tilrettelagt af et rejsebureau”. Markedet for charterrejser er et konsumentmarkedet.
Branchen er dog blevet sat under pres efter de seneste års fald af charterturister. Under større chartervirksomheder finder man fx Spies og TUI som i høj grad har mærket den faldende efterspørgsel, fx har TUI haft et fald på 13.220 charterturister fra 2018-2019.
For TUI’s vedkommende næsten en fordobling af tabte charterturister på blot 2 år. Efter rekordåret i 2018 med 1,15 millioner solgte rejser, blev charterrejserne mindre populær grundet, købsadfærds ændringer hos forbrugerne, pga. økonomisk usikkerhed og sommeren 2018.
---
For at analysere købsadfærden ved køb af en charterrejse, har jeg taget udgangspunkt i behovet, købemotiver, købstyper, købsadfærdstyper og beslutningsprocessen.
Ved køb af charterrejser bliver det sociale behov dækket, idet man oftest rejser med venner og familie. Her får man mulighed for at tilbringe tid samme med sine bekendte.
Udover det får man oftest mulighed for at skabe nye kontakter og indgå nye fællesskaber på charterrejserne. Samtidigt kan man få tilfredsstillet sit egebehov, ved købet af rejsen blandet med købemotivet bandwagon, idet man får anderkendelse for rejsen af sine venner og bekendte samtidigt med at det er dem som har inspireret en til turen.
Man opnår tilfredshed ved egobehovet når man poster billeder og videoer på de sociale medier fra feriens bedste stunder.