Indledning
I denne rapport vil jeg beskæftige mig med brillebranchen, og især de 3 virksomheder - Louis Nielsen, Synoptik og Profil Optik.

Jeg vil starte ud med at give en karakteristik af branchen, for at få et bedre indblik i, hvad det er for en branche jeg arbejder med.

Derefter vil jeg lave en markedsanalyse og en marketingsmix for de 3 aktører jeg arbejder med.

Indholdsfortegnelse
Indledning 3
Karakteristik af brillebranchen 3
Markedsanalyse 3
- Problemformulering 4
- Hypotese 4
- Spørgeskema 4
- Datakilder 6
- Stikprøve 6
- Dataindsamling 6
Marketingmix 6
- Produkt 6
- Pris 7
- Distribution (place) 7
- Promotion 7
Pull- og push-strategi 8
Konklusion 8
Kildeliste 9

Uddrag
Der er 554 virksomheder i brillebranchen. Markedslederen i branchen er Louis Nielsen, da det er den virksomheden der er den største udbyder i antal, solgte briller på markedet.

De har 75 danske butikker, og ifølge dem selv, en markedsandel på 45 pct. Deres største konkurrenter er Synoptik, Profil Optik og Thiele.

Disse 4 udbydere satser nogenlunde på det samme, nemlig service, personlig rådgivning og prisen. Den danske brillebranche har cirka en omsætning på 3.645 mia. kr. i detailledet om året, og er derfor også kapitalstærke.

Der er ca. 60% af den danske befolkning der bruger briller, 80% af danskerne over 40 år, og 92% af danskerne over 60 år. Det vil altså sige, at den største målgruppe, er personer over 60 år.