Analyse af Bog og idé | Afsætning

Opgavebeskrivelse
1. Karakteriser kort virksomheden Bog & idé.

2. Analyser Bog & idés omverdens forhold.
Uafhængig omverden
- Politik og lovgivning:
- Økonomi:
- Demografi:
- Kultur:
- Teknologi:
- Miljø:
- Massemedier:
- Internationalt miljø:

Afhængig omverden
- Kunder:
- Konkurrenter:
- Mellemhandlere:
- Leverandører:

3. Analyser købsadfærden for køb af bøger.
Sociale forhold:
Personlige forhold:
Psykologiske forhold:
Købsroller:
Købsadfærdstyper:
Beslutningsprocessen:

Uddrag
Virksomheden, bog og idé, er en handels- og detailvirksomhed, da de selv indkøber og videresælger produkter fra deres leverandører. Det er derfor ikke en produktionsvirksomhed, da de ikke selv producerer deres varer.

Jeg mener, at Bog og ide benytter en blanding mellem virksomhedskoncepterne, markedsføringskonceptet og salgskonceptet.
I markedsføringskonceptet indgår det, at man har med fokus at opnå fortjeneste ved at tilgodese kunders behov og ønsker. Det medfører, at udviklingen af produkter skal tage udgangspunkt i kunders behov og ønsker. Virksomheden benytter bl.a. YouTube og sociale medier, som en blødere markedsføring, for at ramme et bredere segment, og i højtider har de Tv-reklamer, som skal fremme salg på kort sigt.

Ift. virksomhedens brug af salgskonceptet, kan man se, at deres hjemmeside har til formål at fremme salg - det første, man som forbruger, får øje på, på hjemmesiden, er ”Køb nu” ”Forudbestil her”, osv., som kan ses på nedenstående billede.



Indeks Retail er hovedkontoret for de tre frivillige kæder - Bog og Ide, Boghandleren og Legekæden. Ejer formen for indeks Retail er A/S.

---

Psykologiske forhold:
Behov: Ved hjælp af Maslows behovspyramide, vil jeg analysere dette punkt.

Det behov, som et køb af en bog dækker, er selvrealisering og påskønnelse. I selvrealiseringen har man fokus på moral, kreativitet og problemløsning. Da der findes så mange forskellige bøger, med så mange forskellige genre og temaer, findes der både bøger til at løse problemstillinger, det kunne eksempelvis være, at man ikke er god i køkkenet, eller at man ikke kender til nogle opskrifter i hovedet - så er det nemt at købe en kogebog. Hvis man føler behov for at være mere kreativ sammen med sine børn, er det også muligt at købe bøger til dette formål.

Ved påskønnelse har man fokus på selvværd og selvsikkerhed - hvis man eksempelvis ikke føler sig sikker nok i, at skulle læse højt foran andre mennesker, har man mulighed for at købe en bog, så man kan øve sig og opbygge selvværd.

Købemotiver: Når der foretages et køb af en bog, er det ofte en af de sociale købemotiver, der benyttes. Snobeffekten går ud på, ikke at være som alle andre, og skille sig ud. Ved at vi i dag er begyndt at læse bøger via vores telefon og tablets, er det derfor blevet anderledes at læse fysiske bøger - man kan derfor skille sig ud ved at læse i en håndholdt bog.

Holdninger: Kundens holdning ift. miljø kan påvirke bogkædens forretning. Det kan være, at kunden ikke ønsker at støtte den store udledning af CO2, som produktion af bøger udleder, og derfor slet ikke køber fysiske bøger.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her