Aftenvisiter | Analyse | Peter Nansen | 10 i Karakter

Indledning
’Kvinden skulle være jomfru indtil ægteskab, hvor manden måtte have sex før ægteskab’, var en ganske normal og accepteret holdning i 1800-tallet. I det moderne gennembrud var dette dog blevet til en diskussion

hvor flere forfattere mente, at kvinden også må udleve deres seksuelle drifter før ægteskab. Tekster under det moderne gennembrud udnytter netop den her diskussion, som blev kaldt for sædelighedsfejden. Det bliver fremvist i novellen ’Aftenvisiter’ af Peter Nansen fra 1883.1

Novellen omhandler Karsten som er forlovet med Charlotte. Men ved siden af det har han også en elskerinde ved navn Mary. Han lever det her dobbeltliv

hvor han en aften inviterer sin elskerinde på besøg, men pludselig dukker Charlotte uventet op, inden Mary er ankommet. Karsten finder så på undskyldninger for at få hende væk og det lykkedes lige i sidste øjeblik.

Uddrag
Det psykiske miljø i teksten er fyldt med løgne og utroskab. Karsten kører det her dobbelt forhold, hvor han teknisk set er begge utro. Han behandler Charlotte forfærdeligt, da hun uventet dukker op, bare så han kan redde sig selv.

I novellen er der mange modsætningsfigurer som spejler Karstens dobbeltliv. Først er der opdelt mellem mand og kvinde.

Det kommer frem når maleren og Karsten snakker om utroskab, men også når Charlotte nævner, at mænd ofte morer sig på linje 158.

Karsten svarer så igen, hvor han mener mænd ikke er lige så slemme, som kvinder påstår de er, ”Aa, vi stygge Mandfolk er nu slet ikke nær saa slemme alligevel, som I vil gøre os til.”.

Det er meget ironisk, fordi Karsten er en levende kilde på at mænd er så slemme, som nogle kvinder mener. Man kan sige at personerne også er opdelt mellem onde og gode

hvor læseren klart føler, at Karsten er den onde sammen med Mary, selvom hun ikke rigtig er skyldig i noget ondt. Charlotte er den gode i fortællingen, fordi hun er den person, som bliver forrådt, så læseren føler rent naturligt for hende.

Symbolikken i novellen kan ses med Karstens hus. Der er en hovedtrappe og en bagtrappe. Vi får at vide, at Mary altid kommer igennem hovedtrappen på linje 42, hvor Charlotte dukker op ved bagtrappen.

Ligesom Karstens to kvinder, så forestiller trapperne to valgmuligheder. Den kvinde Karsten er mest nysgerrig i er hovedtrappen, og den anden er bagtrappen.

Charlotte har engang været hovedtrappen, men ikke mere. Hun er blevet sendt bag om, når Mary dukker op, og når hun forlader Karstens hus, så er det et symbol på, at hun forlader Karsten.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu