Noter Kapitel 9 – Købsadfærd på konsumentmarkedet

Indholdsfortegnelse
Købsadfærd på konsumentmarkedet
Behov:
Købemotiver:
Købsadfærdstyper/typer:
Beslutningsprocessen: (Springes over ved impuls eller vanekøb)
Køberoller:
Rådighedsbeløb:
Stimuli:
Livscyklus og forbrugsvaner:
Referencegrupper – Det sociale netværk:
Opinionsleder:
SOR-modellen:

Uddrag
- Det er en følt mangel (fysisk eller psykisk uligevægt) der kan afhjælpes ved en handling.

- De fysiske behov ligger nederst i pyramiden og skal ud fra teorien være dækket, før behov fra næste lag i pyramiden melder sig. Det er et fysisk behov (tørst), der får forbrugeren til at efterspørge en form for drik. Sult, varme, sex og søvn er andre fysiske behov

- At have tryghed i sin tilværelse er næste behov i Maslows behovspyramide. Tryghed- og sikkerhedsbehovet i det danske samfund får man opfyldt bl.a. ved at have et job. Lønnen giver mulighed for at få en bolig og fylde køleskabet op med mad og drikke, hvilket er fundamentet for en tryg og sikker tilværelse i Danmark.

Produkter som cykelhjelme, plaster, dørlåse, brandalarmer og forsikringer er oplagte produkter, der dækker trygheds- og sikkerhedsbehovet. Men en normal og almindelig tryg tilværelse i Danmark kræver også fx bolig, møbler, telefon, tv, komfur, gryder og bestik

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned Få adgang nu