Afsætning afl. AQUA D’OR Opgave

Opgavebeskrivelse
1. Karakteriser virksomheden AQUA D’OR.
2. Analyser AQUA D’ORs omverdensforhold i Danmark.
3. Diskuter AQUA D’ORs anvendelse af parameteren produkt.
4. Vurder AQUA D’ORs muligheder for fremtidig vækst.

Uddrag
AQUA D’OR blev grundlagt af Allan Feldt i 1987. AQUA D’OR er et danskejet aktieselskab (A/S) og er i dag et datterselskab under Danone, der er en fransk udbyder af føde- og drikkevarer, og som står bag kildevandsmærker som Evian, Badoit og Volvic. AQUA D’OR er en produktionsvirksomhed, som i år 2000 begyndte at tappe og sælge vand på flasker til dagligvarehandlen i Danmark.

Tapperiet er fuldt automatiseret, så vandet ikke på noget tidspunkt kommer i berøring med mennesker. AQUA D’ORs vision er at være forbrugerens bevidste valg, når de vælger en sund og læskende drik. AQUA D’OR arbejder for sundere drikkevaner ved at tilbyde kunder og forbrugere relevante produkter, som møder deres behov i forskellige drikkesituationer og er bredt tilgængelige.

Virksomheden operer både på konsument- og producentmarkedet. Det er dog konsumentmarkedet der er AQUA D’ORs primære marked. På konsumentmarkedet sælger AQUA D’OR deres produkter til supermarkeder, som derefter sælger det videre til private forbrugere, der køber med det formål at dække deres personlige behov.

Virksomheden befinder sig dog også delvist på producentmarkedet, hvor AQUA D’OR sælger vand til firmaer, der er dog bare det at de ikke sælger vandet med deres eget logo, men derimod virksomhedens eget logo og navn.

---

Jeg har valgt at tage udgangspunkt i AQUA D’ORs hovedprodukt som er kilde- og mineralvand. Det er disse produkter ca. 80% af AQUA D’ORs omsætning kommer fra.

AQUA D’OR mineralvand er et fysisk kortvarigt produkt, grundet at vandet forbruges samtidig med, at det anvendes. Indenfor produkttyper på konsumentmarkedet er AQUA D’OR mineralvand en dagligvare, altså en vare der indkøbes uden større overvejelse. Emballagen på AQUA D’OR mineralvand beskriver AQUA D’OR selv som rent, minimalistisk og moderne. Det er et stilrent og simpelt design. I præsentationen af produktet ser vi den gennemtrængende blå farve emballagen har.

Man ser det blå logo, med den hvide skrift indeni. Farven blå forbindes ofte med ro, harmoni og loyalitet. Samtidig forbindes vand ofte også med ro og harmoni. Emballagen får kunden til at føle ro og harmoni, hvilket er et væsentligt valgkriterie når man vælger vandflaske. Man bliver præsenteret for en enkel og stilren vandflaske. AQUA D’OR mineralvands flaske er gennemsigtigt hvilket gør at man kan se selve indholdet, og det fremhæver at vandet er meget klart og af god kvalitet. Det at flasken er klar, og man kan se vandet igennem påvirker det fysiske behov, flasken ser indbydende ud hvilket har stor indflydelse på forbrugerens valg.

Emballagen beskytter mod bakterier, låget har små takker der holder flasken tæt, så der ikke kommer vand ud og bakterier ind. Der er ikke meget information på emballagen, man bliver informeret om hvor meget indhold der er i flasken og om der er brus i eller ej.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her