Afsætning A – Stryhns A/S

Indholdsfortegnelse
1) Karakteriser virksomheden Stryhns A/S.
2) Analyser Stryhns Leverpostejs interne forhold.
3) Diskuter de vigtigste elementer af Stryhns Leverpostejs anvendelse af parameteren produkt.

4) Diskuter følgende udsagn
a) Smagsmæssig kvalitet er den vigtigste kvalitetsdimension for Stryhns Leverpostej
b) Stor efterspørgsel efter private label er en trussel for Stryhns Leverpostej
c) Markedsudvikling er ikke en optimal vækststrategi for Stryhns Leverpostej

5) Med udgangspunkt i besvarelsen af opgave 1-4 skal du identificere en udfordring for Stryhns Leverpostej og diskutere mulige løsninger af den valgte udfordring.

Uddrag
I opgaven her er der fundet en væsentlig udfordring for Stryhns, hvilket er en udfordring der fremadrettet har stor betydning for virksomheden. Derudover er der fundet mulige løsninger af udfordringen. Virksomheden Stryhns Leverpostej har en god og stabil konkurrencemæssig position.

Dog betyder dette ikke at de ikke har konkurrenter. Stryhns konkurrenter konkurrer på lave priser hvor i mod Stryhns fokuserer på at opretholde deres gode og høje kvalitet. Markedet for leverpostej er geografisk begrænset.

Dette betyder at Stryhns derfor ikke kan opnå vækst ved at markedsudvikle. Det vil for Stryhns ikke være den mest optimale vækststrategi men derimod muligvis skabe en nedgang i salget, da der på andre geografiske områder ikke bliver spist leverpostej. Derudover er der stor udvikling både på convenience markedet, samt et boomende økologimarked.

Derfor kan det være svært for Stryhns leverpostej at følge med på begge fronter. Det mest væsentlige udfordring for Stryhns er det stigende fokus på økologi.

Derudover bliver der i artiklen ”Danskerne elsker den grovhakkede” udtalt: ”Salget af økologiske varer i Danmark steg med 14 procent i 2016, viser tal fra Danmarks Statistik”. Det er dermed vigtigt for Stryhns at imødekomme det voksende salg af økologiske varer.

Løsningen for at imødekomme udfordringen kan for Stryhns være gennem vertikal integration og herunder baglæns vertikal integration. Dermed vil Stryhns have mulighed for at opkøbe en underleverandør, hvilket vil give dem mulighed for mindre forarbejdede produkter, og dermed følge den økologiske stil, som præger samfundet.

I og med at økologi er blevet mere og mere udbredt vil det højst sandsynligt være en succes for Stryhns gennem denne vækstmulighed.

Hvis virksomheden vil blive ved med at sikre deres leveringssikkerhed, vil det for virksomheden være en optimal løsning at opkøbe mere end en underleverandør som kan levere gode og friske økologiske varer.

Friske varer vil hjælpe med at sikre holdbarheden på produkterne, da den ikke er så lang i forvejen. Den vertikale integration bidrager til Stryhns up-stream aktiviteter i værdikæden.

Fordelen ved vertikal integration er at virksomheden selv får mulighed for at sikre sig, de produkter de bruger er økologiske. En ulempe er, at der for virksomheden skal investeres et stort kapital for at opkøbe en eller flere virksomheder.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave

  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal

Premium 39 DKK pr måned

  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang her