Aflevering bog og ide | Afsætning | Parametermix

I nedenstående opgave bliver produkt og promotion i parametermix’et analyseret for virksomheden Bog og Ide. Disse to p’er er valgt da de har en stor relevans for virksomheden og dens indtjening.

Opgavebeskrivelse
Diskutér og vurdér på baggrund af jeres tidligere aflevering hvordan Bog og Idé bør sammensætte to selvvalgte parametre i deres parametermix.

Uddrag
Virksomheden Bog og Ide sælger fysiske produkter på konsumentmarkedet. Bog og Ide udbyder produkter der opfylder de tre forskellige kvalitetsdimensioner, funktionel kvalitet, smagsmæssig kvalitet og imagemæssigt. Dette afspejles i deres sortiment som er et bredt og dybt sortiment med obligatoriske varer, og man kan som kunde altid have en vis sikkerhed for kvaliteten af varen, og vide at uanset hvilken Bog og idé butik man handler i, vil der altid være deres obligatoriske sortiment. Virksomheden er også en gavebutik, og specielt til begivenheder, som skolestart og mor-og fars dag har virksomheden en stor kompetence i at kunne sammensætte deres sortiment så det passer til begivenhederne. Hvor specielt den imagemæssige kvalitet kommer til udtryk idet virksomheden er en gavebutik.

I og med det er en gavebutik tilføjer det merværdi til produktet gennem Bog og Ides brand. Virksomheden har skabt et image, der gør at Bog og Ide’s vare bliver set som kvalitet, og de kan derfor skabe præferencer da kunden har en troværdighed til producenten bog og ide. Det bliver derfor set som imagemæssigt kvalitet for forbrugeren og kunderne at købe gaver til b.la. konfirmation, værtindegaver mm. i Bog og Ide.

Kædens sortiment er en fordel for virksomheden, i og med at sortimentet også er tilpasset til lokal miljøet, butikken befinder sig i. Virksomhedens sortiment indebærer både komplementære og substituerende produkter. De komplementære produkter kæden sælger kunne være blyanter og viskelæder og de substituerende produkter kunne være gavekort til naturoplevelser boghandler kæden sælger. De komplementære produkter kan være en vigtigt del af indtjeningen og for kæden, hvor i mod de substituerende produkter i højere grad er til for at der skal være noget for enhver kunde og for ar holde kunderens interesse ved lige.

Personalet i Bog og Ide er ikke faglærte, og dette vil sige at personalet ikke har et stort kendskab til produkterne, hvilket kan give mindre omkostninger for kæden. Kædens produkter er derfor overvejende mest med lille kompleksitet, og stor risikovillighed , og det betyder der er ingen forventninger om service fra kunderens side. Kunderne får derfor ikke service om tillægsydelse i form af faglært personale. Dette kan være en ulempe for virksomheden da kunderne ikke kan få den rette guide når de foretager deres køb.

Sådan får du adgang til hele dokumentet

Byt til nyt Upload en af dine opgaver og få adgang til denne opgave
  • Opgaven kvalitetstjekkes
  • Vent op til 1 time
  • 1 Download
  • Minimum 10 eller 12-tal
Premium 39 DKK pr måned
  • Adgang nu og her
  • 20 Downloads
  • Ingen binding
  • Let at opsige
  • Adgang til rabatter
  • Læs fordelene her
Få adgang nu