Active Sportswear, New Balance & Poul Madsen | IØ

Indholdsfortegnelse
Redegør for, hvilke interne og eksterne forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Active Sportswear de senere år.
De interne forhold:
De eksterne forhold:

1.2
Vurder, hvilke interne og eksterne forhold der kan forklare udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2014 til 2016.
De interne forhold
De eksterne forhold

1.3
Forklar, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2014 til 2016.
Aktivernes omsætningshastighed

1.4
Forklar, hvorfor afkastningsgraden og egenkapitalens forrentning er faldet fra 2014 til 2016. Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5
Vurder, hvordan den mistede distributionsret på New Balance i Skandinavien kan forventes at påvirke virksomhedens forretningsmodel.

2.1
Udarbejd et kvartalsopdelt likviditetsbudget for Fjerbolden for 2019.

2.2
Vurder, hvor meget Poul Madsen har behov for yderligere at låne i banken for at drive virksomheden.

2.3
Forklar, hvorfor det er nødvendigt for Poul Madsen at udarbejde både et resultatbudget og et likviditetsbudget i forbindelse med etableringen af Fjerbolden.

4.1
Opgør Sportengros A/S’ udgifter, udbetalinger, omkostninger, indtægter og indbetalinger for hver af månederne november, december og januar i forbindelse med køb og salg af Cool- skiundertøj.

4.2
Forklar, hvorfor køb og salg af Cool-skiundertøjet påvirkede Sportsengros A/S’ indtjening og likviditet forskelligt i januar måned.

4.3
Beregn, hvor meget varebeholdningen af Cool-skiundertøj udgør ved udgangen af januar måned opgjort i enheder og kroner.

Uddrag
De interne forhold:
Active sportswear er en handelsvirksomhed med salg af mærker såsom fz Forza og Color kids. Udover deres salg af mærker er de også en produktionsvirksomhed der har fokus på markedsføring og design, som de selv beskriver som værende deres kernekompetencer.

Virksomheden har haft en negativ økonomisk udvikling grundet ekstraordinære omkostninger i forbindelse med transformation af virksomheden fra en samlet multibrand virksomhed. Efter at virksomheden har stoppet samarbejdet med mærket New Balance, som har stået for en stor del af deres omsætning, så har de valgt nu at fokusere på deres egne mærket som Forza og Color kids.

Virksomheden er dog klar over de ikke har været dygtige nok til at fortælle om deres mærkers produkter.

Derfor har de på Forza-delen indgået et samarbejde med badmintonspilleren Anders Antonsen, som er en af de dygtigste badmintonspillere i Danmark. Desuden har de også tegnet et samarbejde med det danske badminton forbund, hvor de allerede på nuværende tidspunkt kan se synligheden af disse tiltag, da de har store vækstrater i Europa.

De eksterne forhold:
Virksomheden har mistet distributionsrettigheden på mærket New Balance og derfor har de ikke mulighed for at generere omsætning via salg af dette mærke. I virksomheden har der også været en negativ økonomisk udvikling, grundet kursudviklingen på US dollars, svenske og norske kroner, hvor virksomheden ikke kunne absorbere i prisstigninger.

De senere år er sportstøj også blevet mere populært end alle andre tøjkategorier, da sportstøj er blevet en del af modeverdenen. Ifølge Euromonitor bliver de kommende år svære for modebranchen, da der forventes at flere forbrugere prioritere oplevelser over mode. Disse effekter skyldes blandt andet den dårligere økonomiske vækst i Kina, Trump og Brexit.

Få adgang til hele opgaven